Indtast din mail og få en mail med et link til nulstilling af adgangskode
Søg
Log Ind
Håb for fair konkurrence på EU's miljøblomst
Fredag 07. april 2017
Danske trykkerier har i årevis haft sværere ved at opfylde betingelserne for EU-blomsten end deres konkurrenter i andre EU-lande. Det skyldes blandt andet, at danske trykkerier i praksis skal ansøge om en udvidelse af deres EU-blomst certificering for hver eneste tryksagsordre, der ønskes mærket med EU-Blomsten. Tilsvarende kan trykkerier i en række andre lande opnå mærket til stort set samtlige af deres produkter med blot en ansøgning.
»Det placerer en unfair administrativ byrde på de danske trykkerier, og det koster dyrt,« siger Grakoms miljøchef, Carsten Bøg, der ser sagen som et klart eksempel på overimplimentering.
Grakom har foreslået en forenkling af reglerne, og det har Implimenteringsrådet nu lyttet til. Sagen sendes dermed til regeringens implimenteringsudvalg, som har mulighed for at ændre reglerne.
»Vi er ikke ude på at gøre de danske trykkerier mindre miljøvenlige. Danske trykkerier er i forvejen ”Verdensmestre” i miljømærkning når det gælder den Nordiske Svane. Vi er bestemt ikke utilfredse med en stram miljømæssig tilgang, men den praksis det danske miljømærkesekretariat anlægger her er mere af en administrativ karakter end miljømæssigt. Så vores utilfredshed bunder derfor i, at reglerne ikke fortolkes ens fra land til land.«
EU's miljømærke Blomsten, der er fra 1992, har i nogle år været muligt at opnå for trykkerier, der opfylder de bedst mulige miljøstandarder gennem hele produktet livscyklus. For mange danske trykkerier og for produktet tryksager er det et vigtigt signal at sende til kunder og forbrugere, fortæller Carsten Bøg:
»Hvor danske trykkerier i stort omfang har ”fejet for egen dør” gennem arbejdet med miljøledelse af deres produktion, så er miljømærket i tryksagen symbolet på de usynlige miljømæssige kvaliteter som gemmer sig bag den tryksag som kunden står med i hånden. Og når det kommer til Blomsten og vores virksomheders høje miljømæssig niveau, så er det vigtigt at forstå at vores virksomheder behøver internationale standarder for at kunne demonstrere disse forskelle i en sammenlignelig målestok.«
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.