Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Gyldendal: Leverandørerne skal hjælpe os med at nå vores reduktionsmål

Gyldendal: Leverandørerne skal hjælpe os med at nå vores reduktionsmål ESG manager i Gyldendal Julie Stendrup på EmballageForums netværksmøde
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Fredag 07. juni 2024
I samarbejde med sine leverandører arbejder Gyldendal på at nedbringe CO2-udledningen samt ikke mindst på at dokumentere det man allerede gør. Man kigger også på, hvilke miljømærker, der kan være relevante. Til det får man hjælp fra GRAKOM.

Den samlede bogproduktion i Danmark udleder knap 15.000 tons CO2.

Det tal kommer fra en nulpunktsanalyse, som GRAKOM har udviklet sammen med Danske Forlag. Med udgangspunkt i det værktøj, kan Danske Forlags medlemmer selv arbejde videre med deres egne klimaregnskaber og miljøforbedringer.

Et af de forlag, der bruger værktøjet, er Gyldendal. Det fortalte Julie Stenderup, forlagets ESG Manager, på et møde i EmballageForum for nylig.

Både Gyldendal og forlagsbranchen generelt har i mange år arbejdet på at nedbringe sit miljøaftryk og yderligere reduktioner vil kræve et fortsat tæt samarbejde med leverandørerne:

”Vi har allerede plukket både de lavthængende og de knap så lavthængende frugter, fordi vi længe har haft fokus på dette emne i branchen. Størsteparten af Gyldendals miljøaftryk afhænger af vores leverandørers aktiviteter, så reduktionstiltag vil kun kunne ske i et samarbejde,” sagde Julie Stenderup til de godt 20 deltagere på EmballageForums møde, der blev holdt i Videnbyen i Odense. 

Første klimaregnskab

Gyldendal er i øjeblikket i gang med at udarbejde sit første klimaregnskab. Dette udgør et centralt element i forlagets indsats for at leve op til EU’s nye krav til rapportering om bæredygtighed. Som børsnoteret virksomhed med knap 500 medarbejdere skal Gyldendal opfylde disse krav fra og med rapporteringen af regnskabsåret 2025. Kravene kommer også til at påvirke forlagets samarbejdspartnere – også de mindre, ikke børsnoterede selskaber.

”Hele værdikæden er med i vores kortlægning af, hvordan vores virksomhed påvirker samfundet og hvor væsentlig denne påvirkning er. Vi skal afdække, hvilke interessenter, der bliver berørt og i hvilken grad, de bliver berørt. Der er tale om et ret stort dokumentationsarbejde – både af selve analysen, men også af alt det vi allerede gør, blandt andet på miljøområdet,” sagde Julie Stenderup.

 

Julie Stenderup

ESG manager i Gyldendal Julie Stenderup

 

Optaget af miljømærker

Leverandørerne kommer i første omgang til at mærke Gyldendals arbejde med klimaregnskabet:

”Vores leverandører skal levere data om papir, trykning og transport, så vi kan beregne Gyldendals CO2-udledning. Derefter vil leverandørerne skulle hjælpe os med at opnå vores reduktionsmål.”

Lige nu er Gyldendal desuden optaget af, hvad forlaget kan gøre i forhold til miljømærker, som jo letter dokumentationen:

”Vi indkøber stort set kun FSC-mærket papir. Og vi overvejer også, hvilke andre miljømærker, der kan give mening. Det kunne fx være Svanen. Her rådgiver GRAKOM os i, hvilke valg, vi kan tage,” sagde Julie Stenderup.

Det er lovgivningen, ikke kunderne, der stiller krav

Gyldendal har også søgt rådgivning for at komme godt i gang med bæredygtighedsrapporteringen:

”Der er jo tale om en helt ny og omfattende lovgivning, så vi har haft behov for revisionskyndig rådgivning fra eksterne konsulenter her i opstartsfasen. Læringskurven er stejl, men vi har ambitioner om at blive mere selvkørende hen ad vejen.”

Indtil videre er det primært lovgivningen og ikke kunderne, der stiller krav om dokumentation af Gyldendals miljøaftryk, men det håber Julie Stenderup vil ændre sig i løbet af de kommende år.

”Vi skal jo gøre det her for miljøet og klimaets skyld, og fordi lovgivningen kræver det, men vi ser frem til, at der også bliver et forretningsmæssigt formål med det,” sagde Julie Stenderup og tilføjede, at offentlige indkøbere med fordel kunne stille krav til bæredygtighed, herunder miljøaftryk.

Læs også
Ferie og sygdom
27/06/2024
Det sker desværre, at medarbejdere bliver syge før eller under deres ferie. Det afgørende i den forbindelse er, om sygdommen er opstået før eller efter feriens begyndelse.
CMO trendanalysen fra MyResearch kommer ud med de højeste forventninger til væksten i marketingbudgetterne siden 2018.