Greenwashing: Pas på med at bruge ord som naturlig
For knapt et år siden blev Rockwool anmeldt af en forbruger til Forbrugerombudsmanden for i en outdoor-reklame at have brugt udtrykkene by nature og breathable. Lige før jul meldte Forbrugerombudsmanden ud, at han betragtede Rockwools markedsføring som i strid med markedsføringsloven.
“Generelt anbefaler vi virksomheder at være meget varsomme med at markedsføre deres produkter som naturlige, da det vil være vildledende, hvis ikke produkterne fremstår, som de eksisterer i naturen ved ingen eller kun minimal forarbejdning,” sagde fungerende forbrugerombudsmand Andreas Weidemann i en pressemeddelelse.
Det var stenuld, som Rockwool markedsførte med ordene by nature og breathable på et foto af sten med mos på.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at by nature kunne give forbrugerne det indtryk, at Rockwools stenuld er naturtig i den forstand, at det har gennemgået et minimum af forarbejdning, men stenuldsisolering gennemgår en længere forarbejdningsproces.
Breathable var vildledende fordi det blev fremhævet som en særlig egenskab, men Rockwools stenuld giver ikke en mindre indelukket og tæt bygning end andre tilsvarende isoleringsmaterialer.
Rockwool fik derfor indskærpet vildledningsforbuddet af Forbrugerombudsmanden.
GRAKOMs advokater står klar med rådgivning omkring markedsføring.