Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Greenwashing: Pas på med at bruge ord som naturlig

Greenwashing: Pas på med at bruge ord som naturlig Billedet er ikke fra reklamen, men fra Rockwools hjemmeside
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Fredag 05. januar 2024
Kun hvis produkterne er stort set uforarbejdede, må man bruge ord som naturlig. Man må heller ikke fremhæve andre egenskaber, hvis de ikke adskiller sig fra konkurrenternes produkter.

For knapt et år siden blev Rockwool anmeldt af en forbruger til Forbrugerombudsmanden for i en outdoor-reklame at have brugt udtrykkene by nature og breathable. Lige før jul meldte Forbrugerombudsmanden ud, at han betragtede Rockwools markedsføring som i strid med markedsføringsloven.

“Generelt anbefaler vi virksomheder at være meget varsomme med at markedsføre deres produkter som naturlige, da det vil være vildledende, hvis ikke produkterne fremstår, som de eksisterer i naturen ved ingen eller kun minimal forarbejdning,” sagde fungerende forbrugerombudsmand Andreas Weidemann i en pressemeddelelse.

Det var stenuld, som Rockwool markedsførte med ordene by nature og breathable på et foto af sten med mos på.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at by nature kunne give forbrugerne det indtryk, at Rockwools stenuld er naturtig i den forstand, at det har gennemgået et minimum af forarbejdning, men stenuldsisolering gennemgår en længere forarbejdningsproces.

Breathable var vildledende fordi det blev fremhævet som en særlig egenskab, men Rockwools stenuld giver ikke en mindre indelukket og tæt bygning end andre tilsvarende isoleringsmaterialer.

Rockwool fik derfor indskærpet vildledningsforbuddet af Forbrugerombudsmanden.

GRAKOMs advokater står klar med rådgivning omkring markedsføring.

Læs også
Miljøministeriet anslår, at en regning på 1,6 mia. kr. ud af i alt 3,1 mia. kr. ender hos forbrugerne, når producentansvaret for emballage træder i kraft 1. oktober. Flere virksomheder advarer om en voldsom ”dobbeltregning”, der kan belaste både forbrugere og erhvervsliv.
Google har fået en bøde på 2,95 mia. euro for at misbruge sin dominerende stilling på onlinereklamemarkedet. EUs konkurrencemyndighed vurderer, at kun et frasalg kan sikre, at Google kan ophøre med den ulovlige adfærd.