Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Greenwashing: Mercedes Benz skal betale 1 mio. kroner i bøde

Greenwashing: Mercedes Benz skal betale 1 mio. kroner i bøde
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Tirsdag 12. november 2024
Bøden gives for i tre tilfælde at have markedsført biler med vildledende miljøudsagn. Også energifirma har fået en bøde. Den er på 850.000.

I 2021 anmeldte Greenpeacee Mercedes-Benz Danmark til Forbrugerombudsmanden for greenwashing (vildledende markedsføring). Også de medier, hvor bilvirksomheden havde markedsført sig og bureauerne, der havde hjulpet med markedsføringen blev anmeldt af Greenpeace.

 To år efter anmeldte Forbrugerombudsmanden så virksomheden til politiet, men så ikke grundlag for at politianmelde medier og bureauer.

 Nu har sagen udmøntet sig i en bøde på 1 mio. kr. til Mercedes-Benz Danmark for at have brugt udtrykkene: ”certificeret miljøvenlig”, ”den grønne revolution” og ”Mercedes-Benz begynder CO2-neutral produktion.”  

 Efter Forbrugermandens opfattelse kunne forbrugerne ud fra det første udtryk tro, at bilerne havde bestået en kvalitetstest eller opnået en miljøcertificering, og dermed at Mercedes-Benz Danmarks biler er mindre miljøbelastende end de reelt er.

 Mercedes-Benz Danmark har tidligere oplyst til Forbrugerombudsmanden at udtrykket ’certificeret’ skyldes en oversættelsesfejl.

 Bødefastsættelsen har taget højde for, at Mercedes-Benz har foretaget forskellige tiltag for at mindske bilernes miljøbelastning samt at virksomheden har samarbejdet med Forbrugerombudsmanden, skriver sidstnævnte i en pressemeddelelse.

 Bøde på 850.000 til energifirma
 Energi+ (tidl. Grow Energy) har også fået en bøde. Den lyder på 850.000 kr. og er for vildledende markedsføring og ulovligt telefon salg ad flere omgange. Samtidig får selskabets direktør en bøde på 200.000 kr.

 Det var Forbrugerombudsmanden, der havde politianmeldt sagen, som nu er blevet afgjort i retten i Roskilde.

 Energi+ er blevet dømt for at have kontaktet 83 forbrugere telefonisk uden gyldigt samtykke samt ved at have vildledt 73 af forbrugerne ved bl.a. at give urigtige oplysninger.

 Direktøren erkendte, at man havde overtrådt både forbrugeraftaleloven og markedsføringsloven.

 Større bøder fra 2022
 For Mercedes-Benz er bøden fastsat ud fra de kriterier for fastsættelse af bøder, der gjaldt frem til udgangen af 2021, samt den ny og skærpede bødemodel, som trådte i kraft i forbindelse med ændring af markedsføringsloven den 1. januar 2022.

Læs også
Forbrugerombudsmanden har nu politianmeldt Mercedes Benz for vildledende markedsføring efter, at Greenpeace meldte bilvirksomheden til Forbrugerombudsmanden.
Der er stadig optimisme i branchen. Der er flere bureauer, der vil ansætte medarbejdere og lønningerne vil stige. Men der er også bekymring, fordi kunderne stadig holder på ordrerne og der kan måske komme til at mangle kompetencer. Det viser Bureaubiz’ netop udkomne bureaulederundersøgelse.