Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Greenwashing: Mercedes-Benz Danmark politianmeldt

Greenwashing: Mercedes-Benz Danmark politianmeldt
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 21. december 2023
Forbrugerombudsmanden har nu politianmeldt Mercedes Benz for vildledende markedsføring efter, at Greenpeace meldte bilvirksomheden til Forbrugerombudsmanden.

For snart to år siden anmeldte Greenpeace Mercedes-Benz Danmark til Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring. Nu har Forbrugerombudsmanden så politianmeldt virksomheden.

Den vildledende markedsføring består i, at Mercedes-Benz Danmark på sin hjemmeside har skrevet, at man er ‘Certificeret miljøvenlig’. Mercedes-Benz Danmark har dog ingen certificeringer, men bruger ISO-standarder for udførelse af livscyklusvurderinger. Forbrugerombudsmanden skriver dog også, at Mercedes-Benz har forsvaret sig med, at ordet ‘certificeret’ skyldtes en oversættelsesfejl, og at de rettede ordet så snart de blev opmærksomme på fejlen.

Forbrugerombudsmanden har også vurderet, at formålet med udsagnene ‘Den grønne revolution’, og at ‘Mercedes-Benz begynder CO2-neutral produktion’, var at få Mercedes-Benz Danmarks’ biler til at fremstå mindre miljøbelastende, end de reelt er, og som om Mercedes-Benz’ miljøtiltag er væsentligt bedre end konkurrenternes.

Greenpeace har tidligere gået ud og sagt, at de også vil anmelde de bureauer og medier, der har tilknytning til kampagnerne, men Forbrugerombudsmanden har vurderet, at der ikke var grundlag for at politianmelde det Mercedes-Benz Danmarks reklamebureau.

Hvis du er i tvivl om din markedsføring kan være greenwashing, kan du henvende dig til GRAKOMs ESG-afdeling eller GRAKOMs advokater.

Læs også
Optimismen i den danske promotionbranche er dalet siden sidste år. Flere forventer lavere omsætning, og kunderne er mere prisfølsomme. Reklameartikler ventes dog stadig at blive det mest efterspurgte produkt.
I en digital tidsalder, hvor trykte medier ofte må vige pladsen, fastholder den italienske specialitetsimportør Supermarco sin tro på magasinets kraft. Kommunikationschef Niklas Roar står bag virksomhedens fysiske magasin, som han ser som en forlængelse af deres brand.