Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Greenwashing: Mercedes-Benz Danmark politianmeldt

Greenwashing: Mercedes-Benz Danmark politianmeldt
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 21. december 2023
Forbrugerombudsmanden har nu politianmeldt Mercedes Benz for vildledende markedsføring efter, at Greenpeace meldte bilvirksomheden til Forbrugerombudsmanden.

For snart to år siden anmeldte Greenpeace Mercedes-Benz Danmark til Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring. Nu har Forbrugerombudsmanden så politianmeldt virksomheden.

Den vildledende markedsføring består i, at Mercedes-Benz Danmark på sin hjemmeside har skrevet, at man er ‘Certificeret miljøvenlig’. Mercedes-Benz Danmark har dog ingen certificeringer, men bruger ISO-standarder for udførelse af livscyklusvurderinger. Forbrugerombudsmanden skriver dog også, at Mercedes-Benz har forsvaret sig med, at ordet ‘certificeret’ skyldtes en oversættelsesfejl, og at de rettede ordet så snart de blev opmærksomme på fejlen.

Forbrugerombudsmanden har også vurderet, at formålet med udsagnene ‘Den grønne revolution’, og at ‘Mercedes-Benz begynder CO2-neutral produktion’, var at få Mercedes-Benz Danmarks’ biler til at fremstå mindre miljøbelastende, end de reelt er, og som om Mercedes-Benz’ miljøtiltag er væsentligt bedre end konkurrenternes.

Greenpeace har tidligere gået ud og sagt, at de også vil anmelde de bureauer og medier, der har tilknytning til kampagnerne, men Forbrugerombudsmanden har vurderet, at der ikke var grundlag for at politianmelde det Mercedes-Benz Danmarks reklamebureau.

Hvis du er i tvivl om din markedsføring kan være greenwashing, kan du henvende dig til GRAKOMs ESG-afdeling eller GRAKOMs advokater.

Læs også
Digitaliseringsminister Caroline Stage Olsen har i flere omgange udtalt, at de omfattende GDPR-regler hæmmer innovation og konkurrenceevne for virksomheder. Nu er hun klar til at fjerne de overflødige regler inden for databeskyttelse, og hun vil gerne have input fra de danske virksomheder. GRAKOM ser positivt på initiativet. 
Det er ifølge GRAKOM et positivt første skridt, at EU-Kommissionen har præciseret kravene og simplificeret EUDR-forordningen, men det er ikke nok, skriver GRAKOMs rådgivningschef Per Kaae Hansen.