Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Greenwashing kommer med i markedsføringsloven

Greenwashing kommer med i markedsføringsloven
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 27. februar 2025
Et ny lovforslag indfører to markedsføringsforbud: Virksomheder må ikke længere markedsføre klimakompensation, og private miljømærker uden tredjepartsverificering bliver forbudt. Også miljøpåstande bliver nævnt eksplicit i det nye forslag, hvor man tidligere blot har brugt ordet 'vildledning' for markedsføring af miljøvenlige tiltag.

I går – den 26. februar – fremsatte erhvervsminister Morten Bødskov (S) et lovforslag om at ændre markedsføringsloven, så alt hvad der har med markedsføring af miljøvenlige aktiviteter bliver direkte nævnt i markedsføringsloven og ikke blot længere går under ’vildledning af forbrugerne’.

Forbud mod markedsføring af klimakompensation

Ifølge forslaget vil der blive indført et forbud mod markedsføring af, at et produkt har ’en neutral, reduceret eller positiv indvirkning på miljøet’, hvis reduktionen baseres på grundlag af kompensation for drivhusgasemissioner. Den ændrede lovgivning skyldes en ændring i EU’s direktiv om urimelig handelspraksis. Formålet er med andre ord at beskytte forbrugerne, når virksomhederne markedsfører deres grønne omstilling.

Forbrugerombudsmanden anbefaler, at virksomhederne i deres markedsføring beskriver konkret, hvad de gør:

”Hvis en virksomhed køber kreditter i klimaprojekter, så beskriv det i markedsføringen – men uden at love forbrugerne, at CO2-udledningen ved et produkt eller aktivitet derved bliver kompenseret eller neutraliseret.’ Forbrugerombudsmanden kommer også med et eksempel:

”For hver solgte (produktnavn), støtter vi (fx plantning af nye træer) gennem (klimaprojekt), hvorved der over de næste 20 år bliver bundet (antal kg/tons) CO2.”

Pas på private miljømærker

Miljømærker som ikke er baseret på en tredjepartsverifikationsordning bliver også forbudt med det nye forslag til ændring af markedsføringsloven. Det betyder, at private mærkeordninger, kvalitetsmærker og lignende vil blive vildledende, hvis de ikke er verificeret af tredjepart. Det man kan bruge uden problemer, er de offentlige mærker som fx Svanen og Blomsten.

Miljøpåstande nævnes eksplicit

Forbrugerombudsmanden har længe givet vejledning i, hvordan virksomheder bør bruge miljøpåstande i deres markedsføring. Det har dog ikke tidligere eksplicit indgået i lovgivningen, men har fundet anvendelse under ’vildledning’.

Lovforslaget indbygger nu et forbud for virksomheder mod at fremsætte miljøanprisninger, som ikke kan underbygges med dokumenterede og verificérbare data. Det betyder, at påstande som eksempelvis miljøvenlighed, bæredygtighed eller CO₂-neutralitet skal kunne bevises, så forbrugerne ikke vildledes.

Loven skal behandles af Folketinget den 19. marts, og hvis den – som forventet – bliver vedtaget – vil loven gælde fra den 27. september 2026.

 

Lovforslaget kan læses her

Læs også
Digitaliseringsminister Caroline Stage Olsen har i flere omgange udtalt, at de omfattende GDPR-regler hæmmer innovation og konkurrenceevne for virksomheder. Nu er hun klar til at fjerne de overflødige regler inden for databeskyttelse, og hun vil gerne have input fra de danske virksomheder. GRAKOM ser positivt på initiativet. 
Det er ifølge GRAKOM et positivt første skridt, at EU-Kommissionen har præciseret kravene og simplificeret EUDR-forordningen, men det er ikke nok, skriver GRAKOMs rådgivningschef Per Kaae Hansen.