Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Greenwashing: BMW betaler 3 mio. kr. i bøde

Greenwashing: BMW betaler 3 mio. kr. i bøde Foto: Colourbox
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 02. januar 2025
Bøden er givet for 11 overtrædelser af markedsføringsloven. Bl.a. markedsføringsudsagn som 'Verdens mest bæredygtige bilproducent."

I sommeren 2023 anmeldte Forbrugerombudsmanden BMW til politiet for vildledende markedsføring.

Udsagn som ”Der er bæredygtighed i hver en bil, BMW producerer”, ”Verdens mest bæredygtige bilproducent,” ”Hele produktionskæden for BMW iX er grøn” var ifølge Forbrugerombudsmanden vildledende markedsføring.

BMW har nu indvilliget i at betale en bøde på 3 mio. kroner for at have benyttet disse sætninger i sin markedsføring.

Bøden er givet for at have overtrådt markedsføringsloven i 11 tilfælde, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Det ændrede ikke Forbrugerombudsmandens vurdering, at BMW henviste til, at udsagnet ”Verdens mest bæredygtige bilproducent” blev anvendt påbaggrund af, at Dow Jones havde kåret BMW som verdens mest bæredygtige bilproducent, som blev anvendt sammen med udsagnet.

”En virksomhed må ikke give forbrugerne et indtryk af, at virksomhedens miljøbelastning er mindre, end den reelt er. Vi har vurderet, at BMW’s markedsføring har givet forbrugerne et sådant indtryk, og markedsføringen har derfor været vildledende. BMW har da også erkendt 11 overtrædelser af markedsføringsloven og betalt en bøde på 3 mio. kroner,” siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen i pressemeddelelsen.
 

Læs også
KLM har i en radioreklame brugt ordet bæredygtig. Ifølge Forbrugerombudsmanden gav det forbrugerne indtryk af, at der var større klima- og miljømæssige fordele, end der i realiteten var.
Formålet med risikostyring er at optimere omkostninger, profit og lagerbeholdninger, hvis der indtræffer begivenheder, som påvirker forsyningskædens effektivitet og stabilitet.