Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

GRAKOMs medlemmer forventer højere omsætning i 2022

GRAKOMs medlemmer forventer højere omsætning i 2022 En ny analyse viser, at GRAKOMs medlemsvirksomheder forventer, at omsætningen i 2022 bliver lidt højere end omsætningen var før coronaepidemien. Mens omsætningen igen forventes at være tilbage på niveauet fra før corona, har virksomheder dog fortsat en række udfordringer, der relaterer sig til corona.
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 27. januar 2022

En ny analyse viser, at GRAKOMs medlemsvirksomheder forventer, at omsætningen i 2022 bliver lidt højere end omsætningen var før coronaepidemien. Mens omsætningen igen forventes at være tilbage på niveauet fra før corona, har virksomheder dog fortsat en række udfordringer, der relaterer sig til corona.

GRAKOMs medlemmer forventer en højere omsætning i kommunikationsindustrien end de har gjort de seneste år.

”Efter to hårde år for mange virksomheder i kommunikationsindustrien er forventningen nu blandt vores medlemsvirksomheder, at omsætningen i kommunikationsindustrien 2022 vil være lidt højere end den var i 2019”, siger Mads Lindegaard, cheføkonom i GRAKOM

Baseret på besvarelserne fra GRAKOMs medlemsvirksomheder vurderer GRAKOMs cheføkonom, at omsætningen i 2022 ligger omkring 3 pct. over niveauet fra 2019, som er det seneste normale år siden coronaepidemien brød ud. Omsætningen sidste år lå omkring 5 pct. under niveauet fra 2019.

På trods af omsætningen er ved at være tilbage har kommunikationsindustrien fortsat nogle markante udfordringer, viser analysen.

”Vi har ikke lagt coronaepidemien helt bag os endnu. Produktionsvirksomhederne kæmper fortsat med følgevirkninger af epidemien i markant stigende råvarepriser, papirmangel og stigende distributionsomkostninger. Samtidig befinder Danmark sig i en buldrende højkonjunktur, der giver udfordringer med mangel på arbejdskraft og stigende energipriser. Udfordringer som kan ende med at få betydning for virksomhedernes bundlinje”, siger Mads Lindegaard.

Se analysen her

Læs også
Miljøministeriet anslår, at en regning på 1,6 mia. kr. ud af i alt 3,1 mia. kr. ender hos forbrugerne, når producentansvaret for emballage træder i kraft 1. oktober. Flere virksomheder advarer om en voldsom ”dobbeltregning”, der kan belaste både forbrugere og erhvervsliv.
Google har fået en bøde på 2,95 mia. euro for at misbruge sin dominerende stilling på onlinereklamemarkedet. EUs konkurrencemyndighed vurderer, at kun et frasalg kan sikre, at Google kan ophøre med den ulovlige adfærd.