GRAKOMs ESG-direktør i bladet Tænk: Bæredygtig er blevet et kommercielt modeord
I det seneste nummer af Forbrugerrådet Tænks magasin, behandler man virksomheders brug af ordet bæredygtighed. Artiklen bruger GRAKOMs direktør for ESG & bæredygtig udvikling, Carsten Bøg, som ekspert inden for området og lader ham kommentere forskellige virksomheders brug af ordet bæredygtighed.
Generelt mener Carsten Bøg, at ordet ’bæredygtig’ er blevet et kommercielt modeord, som mange virksomheder ukritisk bruger. Han påpeger vigtigheden af, at man som forbruger er skeptisk, når man støder på produkter, der bliver markedsført som bæredygtige.
”Det er som om, at så snart virksomhederne bevæger sig ind omkring grøn markedsføring, er det en legeplads, hvor alt er tilladt, især omkring brugen af bæredygtig. Jeg vil vove det ene øje og sige, at der nærmest ikke er nogen virksomheder, der bruger ordet bæredygtig lovmedholdeligt i forhold til den definition, som Forbrugerombudsmanden er kommet med,” siger Carsten Bøg til Tænks magasin, hvor han fortsætter:
”Det er blevet et kommercielt lemmingebegreb, som falder let i munden. Alle bruger ordet, men det er et ekstremt diffust begreb, som fjerner fokus, og derfor bør virksomhederne hellere kalde produkterne for miljø- eller klimarigtige.”
GRAKOMs direktør for ESG & bæredygtig udvikling, Carsten Bøg. Foto: Bent Nygaard.