Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

GRAKOM vil løfte CSR-standarden for hele branchen

GRAKOM vil løfte CSR-standarden for hele branchen GRAKOM har udgivet sin første CoP-rapport, der konkretiserer, hvordan organisationen arbejder med FN Global Compacts CSR-standarder. Målet er at være med til at løfte hele den grafiske branche, siger adm. direktør, Thomas Torp.
Emil Malte Simonsen
Kommunikationskonsulent Emil Malte Simonsen
Torsdag 24. juni 2021

 

 

GRAKOM har udgivet sin første CoP-rapport, der konkretiserer, hvordan organisationen arbejder med FN Global Compacts CSR-standarder. Målet er at være med til at løfte hele den grafiske branche, siger adm. direktør, Thomas Torp.

For et år siden tilsluttede GRAKOM sig FN Global Compact, der bl.a. forpligter organisationen til at leve op til ti principper om menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og antikorruption.

Nu har GRAKOM udarbejdet den første CoP-rapport (Communication on Progress, red.), der er del af den årlige rapportering om, hvordan man konkret arbejder med FN Global Compacts CSR-standarder.

Ifølge Thomas Torp, der er adm. direktør for GRAKOM, er tilslutningen til FN Global Compact et naturligt skidt for organisationen. GRAKOM har nemlig en særlig position i forhold til at sikre, at den grafiske branche løfter sit samfundsansvar. Og det forpligter.

”GRAKOM er det naturlige samlingspunkt for kommunikationsindustrien, og det giver os et stærkt fundament til at bidrage til at løfte hele industriens ansvarlighed. Når vi tilslutter os Global Compact er det netop for at forpligte os selv til at hjælpe medlemmerne med at løfte deres samfundsansvar. Det gør vi så i praksis gennem vidensformidling, uddannelse og konkret rådgivning af virksomhederne,” siger Thomas Torp.

Ikke bare en skrivebordsøvelse
Han mener, at særligt den grafiske branche er kommet langt på mange områder, men skal blive bedre til at fortælle om branchens resultater. Når man efterlever FN Global Compacts standarder – og desuden rapporterer om arbejdet med det – får man således også et værktøj til at fortælle om de gode ting, man faktisk gør:

”I den grafiske branche har vi de seneste 20 år arbejdet fokuseret med, hvordan vi kan tage ansvar for skoven, miljøet, klimaet og samfundet. Vi har styr på vores ting, men vi har i et vist omfang forsømt at fortælle om det. Det har vi forsøgt at ændre på med ’Tryk med Ansvar’-kampagnen, som vi har kørt i de seneste måneder. Og nu kommer vores første CoP-rapport, der kan fungere som dialogværktøj til at fortælle, hvordan vi løfter vores samfundsansvar,” siger Thomas Torp.

Han understreger, at succeskriteriet selvfølgelig er at sikre, at efterlevelsen ikke bare er en skrivebordsøvelse. GRAKOM arbejder bl.a. med FN Global Compacts 10 principper gennem tiltag som Grafisk CSR-kodeks, klimaberegneren ClimateCalc, og ved at sikre ansvarlighed i den grafiske branche gennem Tryk med Ansvar-kampagnen.

Du kan læse hele GRAKOM’s CoP-rapport for 2021 her.

Læs også
Hele 83 pct. i Bureaubiz' bureaulederundersøgelse anser AI som det vigtigste forretningsområde i de næste seks måneder. Bureaubranchen er nået til fase 3, siger Henrik Jensen, der har forskningen i ryggen.
EU’s Ministerråd har netop vedtaget PPWR-forordningen, som stiller ambitiøse krav om minimumsmål for, hvor meget emballage, der skal være af genanvendeligt materiale, og hvor meget der skal kunne genbruges. Der er også krav til at minimere og undgå unødvendigt emballage.