Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Grakom: Store forventninger til DF’s erhvervspolitik

Fredag 19. juni 2015

Fotograf Anders HviidDen store fremgang til Dansk Folkeparti er langtfra noget, som dansk erhvervsliv bør frygte. Tværtimod kan partiets 37 mandater i sidste ende vise sig at være en gave til landets virksomheder og deres bestræbelser på at skabe nye job og investeringer. Det mener Thomas Torp, adm. direktør i Grakom - Brancheforeningen for Kommunikation, Design & Medieproduktion.

”Vi har fuld tillid til Dansk Folkeparti og partiets evne til at skabe vækst og arbejdspladser. Dansk erhvervsliv består først og fremmest af en underskov af små og mellemstore virksomheder. Skal der for alvor gang i den private jobskabelse, er det her, der skal sættes ind. Og der har Dansk Folkeparti helt rigtigt sit fokus.” siger Thomas Torp.

I forhold til selskabsskatten har Dansk Folkeparti ikke samme holdning som de øvrige partier i blå blok, der mener, at den skal lettes over de kommende år. Det bekymrer ikke Grakom, der repræsenterer 650 danske virksomheder inden for den grafiske branche og kommunikationsbranchen. Alt i alt en branche, hvor der omsættes for ca. 35 mia. kr. årligt, og som har mere end 25.000 beskæftigede. Grakom ser således positivt på en regering med Dansk Folkepartis deltagelse.

Vigtigere ting end selskabsskatten
”Erhvervspolitikken skal først og fremmest fokusere på at give friere rammer, så virksomhederne rent faktisk kan skabe et overskud. For små og mellemstore virksomheder ikke mindst er det langt vigtigere at få fjernet afgifter og administrative byrder end at få sænket selskabsskatten. Vi har klare forventninger om, at Dansk Folkeparti vil prioritere de små og mellemstore virksomheder,” siger Thomas Torp. Han fortsætter:

”I kommunikations- og markedsføringsbranchen er vi stærkt afhængige af den generelle optimisme i dansk erhvervsliv, da det er denne, der afgør virksomhedernes PR-budgetter. Derfor er det min klare opfordring, at en ny regering hurtigt og tydeligt får meldt sine visioner ud for dansk erhvervsliv. Måske er krisen slut, men vi har stadig lavvækst. Jeg kan kun opfordre til, at en ny regering gør det til sin førsteprioritet at skubbe vores virksomheder det sidste stykke, så der bliver råd til alt den velfærd, der blev lovet i valgkampen.”  

Har du spørgsmål eller ønsker du yderligere kommentarer, er du velkommen til at kontakte adm. direktør i Grakom Thomas Torp på +45 2521 8580 eller tt@grakom.dk.

Fakta:
Grakom er en ny brancheforening, der skal samle de virksomheder, der arbejder inden for værdikæden kommunikation – hvad enten det drejer sig om dem, der arbejder med det grafiske udtryk, foto- og videoproduktion, trykning, medieproduktion, distribution eller markedsføring.

Grakom udspringer af Grafisk Arbejdsgiverforening, som særligt havde de danske trykkerier blandt sine medlemmer. Men med ændringen til Grakom-navnet og etableringen af en brancheforening er vejen banet for, at Grakom skal repræsentere en klart større del af dansk erhvervsliv.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.