Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

GRAKOM støtter forslag om pressenævn for influencere

GRAKOM støtter forslag om pressenævn for influencere Foto: Colourbox
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Tirsdag 24. september 2024
Influencerne ønsker selv stramninger ift influencerreklamer. GRAKOM bakker derfor op om Venstres forslag om en instans a la Pressenævnet

Flere partier har sammen med erhvervsministeren meldt sig klar til at se på, om den nuværende lovgivning om influenceres reklamer er tilstrækkelig. Venstres politiske ordfører Jan E. Jørgensen foreslår nu konkret, at der bliver indført en instans som Pressenævnet, der kan rette kritik af, at der bliver bragt vildledende oplysninger på influenceres platforme.

Det skriver Jyllands-Posten og Journalisten.dk

Jan E. Jørgensen bliver citeret for følgende i Jyllands-Posten:

”Vi har set en række eksempler på, at nogle influencere ikke lever op til deres ansvar. Det her vil få dem til at tænke sig bedre om. Influencerne lever af deres troværdighed, og hvis en influencer ofte tvinges til at beklage over for sine følgere og bringe dementier, vil vedkommende miste troværdighed over for følgerne og være mindre interessant over for de virksomheder, der bruger influencere.”

GRAKOM bakker op om Jan E. Jørgensens forslag, fortæller adm. direktør Carina Christensen, som tidligere på måneden har meldt ud, at hun er enig med influencerne i, at der bør gøres noget ved den nuværende lovgivning.

Dengang sagde hun:

”Det er først og fremmest godt, at influencerne tager ansvar. Det er bydende nødvendigt. Når de så samtidig selv peger på, at der er behov for klarere og strammere regler, så bør de ansvarlige politikere naturligvis lytte”.

Nu tilføjer Carina Christensen:

”Venstres forslag om at indføre en instans a la Pressenævnet, der kan håndtere vildledende markedsføring fra influencere hurtigt og effektivt kan være en god mulighed. Problematikken er jo netop, at influencerne ikke ser sig selv som medier, og derfor giver det god mening, at de får deres egen instans.”

Carina Christensen understreger dog, at det er vigtigt, at et sådan nævn både ligger under en lovgivning og også tilføres penge, for at det virkelig skal få indflydelse.

 

Fakta:

Pressenævnet i Danmark er et uafhængigt klageorgan, der behandler sager om mediers mulige overtrædelser af god presseskik. Formanden og næstformændene udpeges af præsidenten for Højesteret og skal være dommere. Fire andre medlemmer udpeges af forskellige organisationer og instanser. Pressenævnets kompetencer dækker primært behandling af klager over mediernes overholdelse af god presseskik og mediers ret til at få bragt genmæle. Pressenævnet finansieres gennem en bevilling fra den danske stat, og nævnet er oprettet og reguleret ved lov (medieansvarsloven).

Læs også
“Vi vil gerne have mindre medister og mere mojo,” sagde Bilkas marketingdirektør Claus Frederiksen på Creative Clubs bureaulederseminar.
På mere end 20 fysiske events, kan alle i hele oktober prøve, hvordan det er at blive udsat for hackerangreb.