Indtast din mail og få en mail med et link til nulstilling af adgangskode
Søg
Log Ind
Grakom sætter miljømærker til debat på Folkemødet
Fredag 09. juni 2017
For syvende år i træk er der Folkemøde på Bornholm. Og Grakom er med igen – i år som vært for sit eget debatarrangement, ”Hvem er miljømærkerne efterhånden til gavn for?”
Baggrunden for debatten er den voksende skov af mærkningsordninger, som virksomheder og forbrugere må forholde sig til. For kan mærkerne forblive relevante (og nødvendige) når de kæmper om pladsen i forbrugernes bevidsthed og overlapper hinanden med løfte om sporbarhed, bæredygtighed og fravær af skadelige stoffer.
Det forklarer Carsten Bøg, miljøchef i Grakom.
”Vores medlemsvirksomheder bruger mange ressourcer på at vedligeholde en række miljømærker. Nogle af mærkerne giver absolut god mening. Andre er helt unødvendige og er kun med til at fordyre produkterne – og den regning kan kun sendes et sted hen: Til forbrugeren. Derfor er det en højaktuel og nødvendig debat, vi begynder på Folkemødet,” fortæller Carsten Bøg.
Grakom har inviteret et bredt og repræsentativt panel, der består af repræsentanter fra både interesseorganisationer og Christiansborg:
WWF Verdensnaturfonden – Klimachef John Nordbo
Danmarks Naturfredningsforening – Seniorkonsulent Sine Fauerby
Miljømærkning Danmark – Direktør Martin Fabiansen
Forbrugerrådet Tænk – Projektchef Claus Jørgensen
Brancheforeningen Grakom – Miljøchef Carsten Bøg
Miljøordfører Christian Poll, Alternativet
Debatten styres af kommunikationskonsulent Martin Einfeldt, som er tidligere kommunikationschef i Dansk Skovforening.
Læs mere om debatten på Grakoms Facebookside, hvor du også kan diskutere emnet og byde ind med spørgsmål til debatten.
Vi lægger efterfølgende debatten på Grakoms hjemmeside, hvor du vil kunne se og kommentere den.
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.