GRAKOM præsenterer 10 skridt mod grønnere emballager
GRAKOM lancerer i dag, d. 6. oktober, 10 skridt til at skabe en grønnere emballagebranche.
Det sker på Emballagedagen, GRAKOMs endagskonference for emballageproducenter og -interessenter, der i dag afholdes i Middelfart. Her mødes over 70 repræsentanter fra den danske emballagebranche for at diskutere fremtidens emballagemarked.
Dagen er dedikeret til branchen, og GRAKOM fremlægger derfor 10 konkrete initiativer til at skabe en grøn emballagerevolution.
GRAKOM mener, det skal være nemmere at vælge de mest klima- og miljøvenlige emballager. Det skal ske ved bl.a. at fremme en grønnere udvikling.
”Emballageproducenterne spiller en nøglerolle i dansk erhvervsliv og i vores samfund. Hver dag producerer branchen den nødvendige emballage til danskernes madvarer, elektronikprodukter, plejeprodukter ol. Emballage er en nødvendighed for både forbrugere og dansk erhvervsliv som helhed,” siger Thomas Torp, der er adm. dir. i GRAKOM.
En dansk husstand forbruger i gennemsnit 205 kg emballage om året, svarende til 550.000 ton for alle danske husstande.
”Emballagebranchen bærer i virkeligheden allerede i dag et enormt klima- og miljøansvar ved at nedbringe eksempelvis fødevarespild. Men emballagebranchen har potentiale til mere. Grønnere emballager kan styrke den cirkulære økonomi, bidrage til at skabe mindre ressourcespild og reducere udledningen af CO2,” siger Thomas Torp.
Initiativerne er målrettet tre forskellige aktørsegmenter og skal:
- gøre det nemmere for forbrugere at vælge grønnere emballage
- aktivere den offentlige sektor til at tage ansvar for grønnere emballagevalg
- forbedre emballageproducenternes rammevilkår
De 10 skridt handler bl.a. om at gøre det nemmere for forbrugere at gennemskue emballagernes klima- og miljøvenlighed gennem mærkningsordninger og bekæmpelse af greenwashing, og at forpligte den offentlige sektor til at fremme efterspørgslen på grøn emballage.
Samtidig vil GRAKOM gøre det nemmere for producenterne at producere emballager, der let kan genanvendes – f.eks. ved at oplyse mere om, hvilke materialer, der besidder det største genanvendelsespotentiale.
Ifølge Thomas Torp har producenterne allerede både viljen og egenskaberne til at skabe omstillingen:
”Danske emballageproducenter har enorm know-how og innovationsevne. De styrker ønsker vi at sætte i spil, så branchen selv kan være med til at drive den grønne udvikling.”
GRAKOMs 10 skridt mod grønnere emballager:
Initiativ 1: Svanemærket skal dækket hele emballagemarkedet
Initiativ 2: Bekæmpelse af greenwashing – oplysningskampagner til forbrugerne
Initiativ 3: Flere forskningsmidler til grønne emballageprodukter
Initiativ 4: Fokus på grønne offentlige indkøb
Initiativ 5: Afgiftsmodel baseret på bestanddelenes genanvendelighed
Initiativ 6: Ensartede opgørelsesmetoder for miljø- og klimaegenskaber
Initiativ 7: Brancheudviklet miljøbistand til små og mellemstore virksomheder
Initiativ 8: Fælles database for detaljeret viden om materialer
Initiativ 9: Design til genanvendelse
Initiativ 10: Obligatoriske affaldspiktogrammer på alle emballageprodukter