GRAKOM og Stena indgår aftale om at genanvende plast
"Den grafiske branche har gennem efterhånden mange år bidraget til et bedre miljø og til mindre ressourceforbrug ved at indsamle papir, pap og offsetplader fra produktionen. Den model ville vi gerne udbrede til plast, som bliver brugt i mange virksomheder, og i august i år kunne vi underskrive en aftale med Stena Recycling, som i forvejen tilbyder medlemmerne indsamlingsordninger med andre restprodukter."
Sådan fortæller Michael Brochmann, chef for GRAKOMs medlemsafdeling på hovedkontoret i Odense, om den nye plastordning. Plast har vundet frem i den grafiske branche – fx inden for storformater, tekstiler og de valgplakater, som vi snart ser i lygtepælene op til efterårets kommunalvalg. Samtidig er plast i den politiske skudlinje, dels fordi der kommer skarpere fokus på genanvendelse og bæredygtighed i almindelighed – dels fordi ny plast er fremstillet af olieprodukter, som vi gradvist skal udfase som led i den grønne omstilling og nedtrapningen af CO2-forbruget.
"Teknisk har det været vanskeligt, fordi der er mange forskellige typer af plast eller fraktioner, når vi taler affald og genanvendelse. Men det kan Stena håndtere på en fornuftig måde nu," forklarer Michael Brochmann.
Mange typer plast
Han har svært ved at sige noget konkret om økonomien for den enkelte virksomhed, for dels er der udgifter ved at indsamle og bearbejde plastresterne, dels er der i et vist omfang indtægter fra det materiale, som kan genanvendes. Men ligesom for papir, pap og trykplader afhænger salgsindtægterne – og dermed det samlede regnestykke – af de ofte svingende markedspriser på både nye råvarer og de genanvendelige materialer.
For plast bliver regnestykket ekstra kompliceret, fordi der eksisterer en stribe varianter med forskellige krav til sortering og behandling og med forskellig værdi.
"Vi har aftalt med Stena, at priserne gælder for en måned ad gangen, og vi vurderer, at aftalen kan være relevant for omkring 250 virksomheder eller ca. halvdelen af GRAKOMs medlemmer. Målet er, at der slet ikke ryger plast fra den grafiske branche til forbrænding – altså stort set som det gælder med papir i dag," siger Michael Brochmann.
Hjælp til kunder
Medlemschefen tilføjer, at aftalen omfatter, at GRAKOM-medlemmer også kan tilbyde, at slutkunderne får indsamlet plast.
"Det er en såkaldt take back-løsning, hvor medlemmerne kan få indsamlet eksempelvis udtjente skilte – i både pap og plast – direkte ude hos kunderne, fx i supermarkeder eller på messesteder. Mange medlemmer oplever en øget interesse fra kunder, som spørger om bæredygtighed og genanvendelse, så selvom vi går foran lovgivningen, imødekommer plastaftalen et voksende behov hos mange GRAKOM-virksomheder.
Artiklen blev første gang bragt i GRAKOMs medlemsblad i september 2021.