Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

GRAKOM-medlem toppede listen over bevillinger fra Innovationspuljen

GRAKOM-medlem toppede listen over bevillinger fra Innovationspuljen
Fredag 16. august 2024
Det er hårde tider for lokalaviser, som bliver købt op eller nedlagt. Men Starco Grafisk går den modsatte vej og fik i sommerferien knap 3,3. mio. kr. til at udvikle lokalavisen Dragør Nyt.

Starco Grafisk, der står bag avisen Dragør Nyt, som er eneste lokalavis til Dragørs omkring 14.000 borgere, fik en god nyhed midt i sommerferien.

GRAKOM-medlemmet fik nemlig at vide, at de får knap 3,3 mio. kr. i støtte til at udvikle lokalavisen over tre år. Det er den største bevilling fra Innovationspuljen i denne omgang. Starco Grafisk har to helt overordnede mål, som støtten skal bidrage til, fortæller ejer og chefredaktør Henrik Askø Stark.

”Vi skal levere et produkt, der er bedre end i dag, og det skal være rentabelt.”

Henrik Stark Askø

Stor interesse fra andre medier

Det er velkendt, at lokalaviser i en del år har haft det rigtig svært, og mange er også enten bukket under eller blevet opkøbt. Her står Dragør Nyt som et eksempel på en lokalavis, der er lokalt og privatejet og som læses af op mod 80-90 pct. i lokalområdet. Der har allerede været stor interesse fra især andre medier om, hvordan Starco Grafisk vil udvikle avisen, efter det blev meldt ud, at man fik innovationsstøtte.

”Der er rigtig mange, der har henvendt sig til os, og vi vil rigtig gerne dele vores projekter med dem. Men nu skal vi lige i gang først, og det glæder vi os rigtig meget til,” siger Henrik Askø Stark, der allerede har et opslag ude, hvor man søger journalister, SoMe manager og korrekturlæser.

Både papir og det digitale skal styrkes

Udviklingen af Dragør Nyt handler især om at satse mere digitalt og samtidig styrke papiravisen. Desuden har man har ideer til, hvordan man kan øge annonceindtægterne.

”Vi har været i gang digitalt længe, men vi kan blive meget bedre. Vi tror fx på, at vi godt kan få fat i den yngre generation med et godt digitalt produkt. Især børnefamilier interesserer sig for nærmiljøet, fordi de politiske beslutninger, fx institutionsnormeringer bare for at give et eksempel, har en indflydelse på deres liv og dagligdag.”

Henrik Askø Stark fortsætter:

” Vores raison d’être er at kere sig om det lokale samfund og gøre det nærværende for borgerne, så de kan følge med i, hvad der sker. Og vi tror på, at det både skal ske i form af en trykt avis og digitalt.”

Vi tror ikke på nedskæringer

Henrik Askø Stark synes, at det er rigtig ærgerligt, at andre udgivere af lokalaviser, prøver at løse udfordringerne på lokalområdet ved at nedlægge eller sammenlægge redaktioner:

”Vi tror ikke på, at nedskæringer er vejen frem. Vi tror på, at man skal styrke journalistikken. I den sammenhæng vil jeg gerne rose regeringen for medieaftalen, der blev indgået lige før sommerferien, der støtter ugeaviser med 43,1 mio. kr. baseret på redaktionelle omkostninger.”

Hos Starco Grafisk, der selv lægger 60 pct. af investeringerne, mens innovationsstøtten udgør 40 pct., er man optimistiske i troen på, at de i alt 18 udviklingspunkter, som virksomheden har ansøgt om støtte til, vil udvikle Dragør Nyt i den rigtige retning.

Læs også
Hele 83 pct. i Bureaubiz' bureaulederundersøgelse anser AI som det vigtigste forretningsområde i de næste seks måneder. Bureaubranchen er nået til fase 3, siger Henrik Jensen, der har forskningen i ryggen.
EU’s Ministerråd har netop vedtaget PPWR-forordningen, som stiller ambitiøse krav om minimumsmål for, hvor meget emballage, der skal være af genanvendeligt materiale, og hvor meget der skal kunne genbruges. Der er også krav til at minimere og undgå unødvendigt emballage.