Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

GRAKOM-medlem om Temus indtræden på det danske marked: Vi er meget bekymrede

GRAKOM-medlem om Temus indtræden på det danske marked: Vi er meget bekymrede
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Tirsdag 10. september 2024
Niels-Christian Frydendahl fra Prologo siger, at annoncepriserne er skruet vanvittigt op, efter at Temu er kommet ind på det danske marked. Men der er samtidig helt andre store udfordringer, hvis Temu får lov til at fortsætte som de gør, siger GRAKOMs adm. direktør Carina Christensen.

Den kinesiske platform Temu, der blev lanceret i sommeren 2022, er med sit brede udvalg af forskellige produkter til ekstremt lave priser, kommet til at spille en markant rolle globalt, herunder på det danske marked.

En af udfordringerne ved Temu, er at der bliver solgt produkter på platformen, som ikke alle lever op til de krav, der er til andre udbydere i EU.

”Konkurrence er kun godt, men når en onlineplatform som Temu på verdensplan sælger for omkring 15 mia. dollars, hører den lige som Google, Apple, Amazon og de øvrige tech-giganter til den kategori, der ifølge EU’s Digital Services Act, bør overholde mere stringente krav end andre,” siger Carina Christensen, adm. direktør i GRAKOM.

For nylig undersøgte Forbrugerrådet Tænk flere af Temus produkter og fandt, at ud af 38 produkter, var der 30, der ikke levede op til de europæiske krav.

”De overholder klart ikke reglerne, og det giver unfair konkurrence for danske virksomheder. Vi holder derfor øje med, om EU-Kommissionen kræver, at Temu kommer til at leve op til de nye regler,” siger Carina Christensen.

De kan nærmest lægge vores branche ned

En af de virksomheder, der føler en unfair konkurrence, er GRAKOM-medlemmet Prologo, der bl.a. sælger reklameartikler, profilbeklædning og tasker inkl. logoer.

Prologo skal som enhver anden dansk virksomhed leve op til både danske og europæiske regler.

”Men det gør Temu ikke, og selvom de indtil videre kun sælger btc-produkter, så er vi da virkelig bange for, at de går ind på btb-markedet. Det kan nærmest lægge vores branche ned, så vi er meget bekymrede. Allerede nu tror jeg, at Temu har skabt store problemer for den danske promotionbranche,” siger Niels Christian Frydendahl, CEO i Prologo.

Han fortsætter

”Selvom de kun sælger btc-produkter, har de købt en masse søgeord på Google Adwords, fx t-shirt med logo. Det er jo ikke logoer, der er på deres tshirts, men tryk med bamser og andet. Men det har betydet, at priserne på Google Adwords er skruet helt vanvittigt op. Jeg har aldrig set noget lignende. Jeg tror mindst, at priserne er blevet fordoblet.”

Så udover, at mange af produkterne er ulovlige ifølge EU, giver det den udfordring for Prologo og mange andre danske annoncører, at de ikke længere har råd til at annoncere på de kanaler, de plejer at bruge.

”Og hvis der så heller ikke betales importmoms og told, og fragten betales af den kinesiske stat, er det jo en helt unfair konkurrence, vi ikke kan hamle op med.”

Temu er blevet associeret med sikkerhedsbrud

Men det er ikke kun unfair vilkår og opskruede annoncepriser, der er problemet. Der kan også være problemer i forhold til cybersikkerhed.

”Virksomheder, der samarbejder med eller sælger via Temus onlineplatform, kan risikere at blive hacket, med de problemer det medfølger. Temu er tidligere blevet associeret med sikkerhedsbrud og ulovlige aktiviteter,” siger Carina Christensen.

Temu er bl.a. blevet kritiseret for ikke at overholde cybersikkerhedsstandarder, som har ført til kompromittering af kunders finansielle oplysninger.

Samlet set lever Temu ikke op til den EU’s Digital Services Act, herunder bl.a. beskyttelse af mindreårige brugere på platformen.

Læs også
“Vi vil gerne have mindre medister og mere mojo,” sagde Bilkas marketingdirektør Claus Frederiksen på Creative Clubs bureaulederseminar.
På mere end 20 fysiske events, kan alle i hele oktober prøve, hvordan det er at blive udsat for hackerangreb.