Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

GRAKOM lancerer internationalt logo til CSR-kodekset

GRAKOM lancerer internationalt logo til CSR-kodekset GRAKOM har lanceret en engelsk version af logoet, der symboliserer overholdelsen af Det grafiske CSR-kodeks.
Emil Malte Simonsen
Kommunikationskonsulent Emil Malte Simonsen
Fredag 03. september 2021
GRAKOM har lanceret en engelsk version af logoet, der symboliserer overholdelsen af Det grafiske CSR-kodeks. Adm. dir. i GRAKOM, Thomas Torp, opfordrer til, at flere tilslutter sig kodekset og aktivt bruger det til at markedsføre sig internationalt.

Det har længe været muligt at skilte med, at ens grafiske virksomhed tager socialt ansvar og har styr på miljø- og arbejdsmæssige forhold. Det har man kunnet siden 2013, hvor GRAKOM i samarbejde med HK/Privat udviklede Det grafiske CSR-kodeks.

GRAKOM lancerer nu en engelsk version af logoet. Det styrker yderligere muligheden for at bruge Det grafiske CSR-kodeks internationalt.

Thomas Torp, adm. dir. i GRAKOM, håber på, at det vil betyde, at endnu flere af GRAKOMs medlemmer vil tilslutte sig kodekset. Pt. er der 53, der har tilmeldt sig.

”Som branche skal vi vise, at vi tager ansvar og handler ansvarligt. Det gør vi ved at tilslutte os Det grafiske CSR-kodeks og aktivt skilte med det. I den grafiske branche i Danmark lever langt de fleste virksomheder allerede op til standarderne, der er fastsat i kodekset. Alligevel er det langt fra alle, der har tilsluttet sig,” siger Thomas Torp. 

Han mener, at den grafiske branche i Danmark skal være bedre til at gøre opmærksom på sig selv. Det kan nemlig potentielt betyde mere forretning til Danmark og mere internationalt samarbejde, hvis den danske grafiske branche bliver synonym med fuldkommen rene linjer.

”Med den engelske version af logoet bliver det nu lettere at føre bevis for, at vi altså har styr på vores ting i Danmark. Når vi viser det engelske logo frem for internationale samarbejdspartnere, kan det være tungen på vægtskålen, der afgør om opgaven lander hos en dansk virksomhed,” siger Thomas Torp.

Det grafiske CSR-kodeks tager udgangspunkt i FN Global Compacts ti principper om menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og antikorruption. Kodekset er både en standard og en praksis for at handle ansvarligt, og er med til at garantere, at nationale love og relevant EU-lovgivning bliver overholdt.

Du kan finde mere om Det grafiske CSR-kodeks på engelsk her.

Du kan downloade det engelske logo på trykmedansvar.dk.

For yderligere information, kontakt Carsten Bøg eller Anders Hegnet fra GRAKOMs miljøafdeling på tlf. 63 12 70 00.

Læs også
Hele 83 pct. i Bureaubiz' bureaulederundersøgelse anser AI som det vigtigste forretningsområde i de næste seks måneder. Bureaubranchen er nået til fase 3, siger Henrik Jensen, der har forskningen i ryggen.
EU’s Ministerråd har netop vedtaget PPWR-forordningen, som stiller ambitiøse krav om minimumsmål for, hvor meget emballage, der skal være af genanvendeligt materiale, og hvor meget der skal kunne genbruges. Der er også krav til at minimere og undgå unødvendigt emballage.