GRAKOM lancerer Grafisk ESG Kodeks 2.0


”Både dengang det hed Det Grafiske CSR-kodeks og og det nye kodeks - Grafisk ESG Kodeks 2.0, er det det eneste kodeks af sin art på det danske arbejdsmarked, som er udgivet af en fagforening og en arbejdsgiverforening i fællesskab, og det er vi selvfølgelig meget stolte af,” siger adm. direktør i GRAKOM, Carina Christensen.
Grafisk ESG Kodeks er ligesom forgængeren udviklet specifikt til den grafiske branche og er et relevant rammeværk til virksomhedernes arbejde med FN Global Compacts 10 principper for ansvarlig virksomhedsførelse.
Med dette kodeks i hånden kan grafiske virksomheder selv og i samarbejde med deres underleverandører opstille konkrete mål og arbejde systematisk med en stadig mere ansvarlig virksomhedsførelse. Samtidig bidrager kodeks til at højne niveauet af ansvarlighed i branchen og er således med til at sikre konkurrencedygtighed samt øget mulighed for trivsel og tiltrækning af medarbejdere.
Et kodeks, der fremtidssikrer virksomhedernes konkurrenceevne
Det nye ESG-kodeks adskiller sig på nogle punkter fra det tidligere CSR-kodeks ved at tage udgangspunkt i ESG-begrebet (Environment, Social & Governance). Især Governance-delen, der på dansk står for god selskabsledelse, er nyt i forhold til det tidligere kodeks.
God selskabsledelse stiller krav om politikker eller procedurer i relation til transparens, risikostyring, dialog og vedligehold af kompetencer. For arbejdsmiljø og miljø er kravene opdateret i forhold til, hvad der kan betegnes som best practice på disse områder.
”Vi har arbejdet målrettet på at skabe et kodeks, der ikke blot er relevant specifikt for den grafiske branche, men som også fremtidssikrer virksomhedernes konkurrenceevne,” siger Carina Christensen.
Hun fortsætter:
”Med dette kodeks sender vi et klart signal om, at vi som branche er villig til at gå foran og tage ansvar for en mere bæredygtig fremtid. Vi giver virksomhederne et redskab, der kan hjælpe dem med at navigere i en stadig mere kompleks verden.”
Et praktisk værktøj til ansvarlig virksomhedsledelse
Med Grafisk ESG Kodeks 2.0 får grafiske virksomheder et konkret og brugbart redskab til at opstille mål og arbejde systematisk med ansvarlig virksomhedsledelse. Samtidig bidrager kodeks til at højne niveauet af ansvarlighed i branchen som helhed. Det betyder, at brugen af kodeks er med til at sikre en øget konkurrencedygtighed samt en øget mulighed for at tiltrække og fastholde medarbejdere og sikre god trivsel på arbejdspladsen.
Grafisk ESG Kodeks 2.0 fungerer også som et dialogværktøj mellem producenter og kunder. Kodeks afspejler de krav, som kunder af grafiske produkter med rimelighed kan stille til en leverandør, uanset hvor i verden, der handles.
Grafisk ESG Kodeks 2.0 kan hentes på grakom.dk.
GRAKOM afholder den 10. april 2025 et webinar, hvor ESG-chef Mark Williams vil introducere kodekset og dets formål og fordele. Du kan læse mere og tilmelde dig her.