Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Grakom klager over reglerne for nulmoms

Christian Bendix
Redaktør Christian Bendix
Torsdag 08. august 2019
Grakom, Aller og Egmont danner nu fælles front for at få ændret reglerne for nulmoms ved at klage til EU-Kommissionen.

”Det kan simpelthen ikke passe, at vi i et frit og erhvervsvenligt land som Danmark fortsat skal leve med en så voldsom konkurrenceforvridning.”

Så klar er kritikken fra Grakoms adm. direktør, Thomas Torp, der nu har besluttet at tage drastiske midler i brug for at få ændret reglerne, som den tidligere regering indførte. Grakom har sammen med Aller Media A/S og Egmont klaget til EU-kommissionen over, at reglerne differentierer mellem medierne.

Som den allersidste handling i sin regeringstid vedtog VLAK-regeringen at indføre en digital nulmoms, der differentierer mellem medierne, således at nye og innovative medier på nye platforme fortsat skal betale moms på 25 procent, mens de gamle avishuses digitale medier bliver fritaget for moms, akkurat som aviserne har været det i mange år.

”Vi beder ikke nødvendigvis også om at få nulmoms. Vi beder udelukkende om lige vilkår og fri konkurrence,” skriver Aller Medias adm. direktør, Lars Sander Matjeka og Thomas Torp i en fælles meddelelse.

Thomas Torp uddyber:

”Det er ærgerligt, at den tidligere regering har bragt os i en situation, hvor vi er nødt til at klage til EU-Kommissionen. Forud for vedtagelsen af nulmoms advarede vi Folketinget og regeringen om ulovligheden af ordningen, men de insisterede på at gennemføre en øget skævvridning af momsreglerne. Vi vil ikke finde os i den forskelsbehandling.”

 

udklip.jpg (1)
 
Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.