Indtast din mail og få en mail med et link til nulstilling af adgangskode
Søg
Log Ind
Grakom frygter monopol på omdeling af reklamer
Fredag 10. marts 2017
Det giver anledning til bekymring at PostNord vil trække sig fra markedet for adresseløse forsendelser, siger Grakoms adm. direktør, Thomas Torp.
I dag er det kun FK Distribution og PostNord, der tilbyder de adresseløse forsendelser.
”Hvis Post Nord trækker sig ud fra det marked, risikerer vi at stå tilbage med et privat monopol. Og der er som bekendt kun en ting, der er værre end offentlige monopoler nemlig private monopoler,” siger Thomas Torp, der advarer om konsekvenserne for dansk erhvervsliv.
PostNords planer om at opgive adresseløse forsendelser kommer som en del af koncernens spareplan, der blev lagt frem i denne uge. Grakom er ikke direkte imod hovedtrækkene i PostNords plan men advarer om konsekvenserne for kunderne:
”PostNords plan lægger sporene til en privatisering, og det giver god mening, hvis det fører til reel fri konkurrence på postmarkedet. Men vi er dybt bekymrede for, at vi blot kommer til at opleve yderligere prisstigninger og kvalitetsforringelser fra PostNord, og det er det modsatte erhvervskunderne har brug for.”
PostNord havde et driftsunderskud på lige over en milliard svenske kroner i 2016. Det er især den danske del af forretningen, der trækker ned. Det oplyser virksomheden i en meddelelse.
Nu venter de politiske forhandlinger om PostNords fremtid, og her vil Grakom presse på for, at vi får en tilfredsstillende postdistribution.
”Det her er jo et udspil fra PostNord, som først og fremmest fokuserer på PostNord selv og ikke så meget på kunderne og samfundsansvaret. Det er et politisk ansvar, at PostNord eller andre løser den væsentlige infrastrukturopgave, det er, at drive en velfungerende postdistribution. Det ansvar må Folketinget tage på sig.”
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.