Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

GRAKOM: De nyvalgte danske parlamentarikere skal gå efter en plads i Europa-Parlamentets miljøudvalg og industriudvalg

GRAKOM: De nyvalgte danske parlamentarikere skal gå efter en plads i Europa-Parlamentets  miljøudvalg og industriudvalg Foto: Colourbox
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Mandag 10. juni 2024
15 danske europaparlamentarikere skal nu afsted til Bruxelles, og snart skal de finde de udvalg, som de skal arbejde i. GRAKOM peger på, at især Europa-Parlamentets mljøudvalg (ENVI) og industriudvalg (ITRE) vil have stor betydning for den grafiske branche og kommunikationsindustrien i Danmark. 

EU har igennem længere tid arbejdet med udrulning af en række omfattende lovgivningspakker inden for ESG-området (EU's Green Deal), og flere forventes udrullet i de kommende år. 

Det gælder fx EU-forordningen mod global skovrydning og skovforringelse samt Green Claims-direktivet. 

Disse lovgivningspakker forventes at få omfattende indvirkning på mange virksomheder i den grafiske branche og kommunikationsindustrien via direkte krav til virksomhederne eller via indirekte krav fra kunderne. 

Derfor er det vigtigt, at danske EU-politikere får så meget indflydelse på den lovgivning som muligt, siger GRAKOMs adm. direktør Carina Christensen og tilføjer:

”Det er især Europa-Parlamentets miljøudvalg (ENVI) og industriudvalg (ITRE), der er tovholder på mange vigtige sager, og derfor er det afgørende for danske virksomheder, at vi får dansk repræsentation i de to udvalg. Så jeg håber, at de nyvalgte danske parlamentarikere vil gå benhårdt efter disse udvalg.”

GRAKOM ser frem til fortsat godt samarbejde med EU-politikerne

Miljøudvalget arbejder bl.a. med Green Claims-direktivet, som er under udarbejdelse på EU-plan, men ikke endeligt vedtaget.

Udkastet til direktivet, der blev fremlagt i 2023, viser dog tydeligt intentionerne og omfanget for den kommende lovgivning om ESG-anprisninger i markedet.

En øget regulering på dette område forventes at få en afgørende indflydelse på den grafiske branche og kommunikationsindustrien, hvor mange virksomheder har en lang tradition for at arbejde med og markedsføre deres ESG-præstationer ved afsæt i blandt andet miljømærker, produktmærker, ClimateCalc, ledelsessystemer, ESG-kodeks mv. 

”For danske virksomheder i den grafiske branche og kommunikationsindustrien er det vigtigt, at vi har adgang til den nyeste viden og information om status på sager i Europa-Parlamentet, der vil få afgørende indflydelse på virksomhederne. Vi har haft et godt samarbejde med de danske Europa-parlamentarikere i denne valgperiode, og vi ser frem til at fortsætte samarbejdet med de nye Europa-parlamentarikere ombord,” siger Carina Christensen.

 

Læs også
Tre af spidskandidaterne til det kommende EU-valg kommer med deres holdninger til lovgivningen inden for markedsføring, tech-giganter og miljø.
Intergrafs 125 sider lange økonomiske rapport over den europæiske grafiske branche er netop udkommet. Hent den gratis her, hvis du er GRAKOM medlem.