Google ruller AI‑svar direkte ud i søgeresultaterne


Google er begyndt at udrulle sin AI-funktion AI Overviews i Danmark. En funktion i Googles søgemaskine, som giver AI-genererede svar på brugernes søgninger.
“Vi afprøver i øjeblikket AI-oversigt på en mindre del af søgesvarene i bl.a. Danmark. Det gør vi for at hjælpe folk med hurtigt at finde overskuelig og relevant information og få adgang til en endnu større del af internettet. Erfaringerne fra andre lande viser, at folk, der bruger AI-oversigt, generelt er mere tilfredse med deres søgeresultater og besøger en bredere vifte af hjemmesider,” skriver Google i et svar til Mediawatch.
Hos medierne er der bekymring for, at de får færre læsere ind på deres onlinemedier, fordi brugerne kan få det de søger direkte i Googles søgemaskine.
Problematikken er samtidig, at Google ikke tillader medieudgivere at fravælge AI Overviews uden også at fravælge at indgå i Googles søgemaskine.
I et svar til MediaWatch skriver Google, at AI-oversigten er en ny tilføjelse til søgemaskinen, ikke et separat produkt, og at Google har brugt kunstig intelligens og sprogmodeller i ”mange år” for at forbedre kvaliteten af søgeresultaterne og til at designe ”nye AI-drevne måder at søge og få svar på.”
”Det gør det muligt at forbinde folk med mere relevante hjemmesider og sende værdifuld trafik videre til eksempelvis medier. Enhver hjemmeside kan selv styre, om de ønsker at indgå i søgeresultaterne eller ej, og vores redskaber gør det nemt for udgivere at angive, hvor meget af indholdet fra et bestemt site, der bruges som input,” skriver Google til Mediawatch.

