Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Gode advokatråd om rabatkoder & 2022-reglerne om pris-markedsføring

Gode advokatråd om rabatkoder & 2022-reglerne om pris-markedsføring
Torsdag 25. januar 2024
Et bureau har kontaktet Creative Clubs advokater for at høre om reglerne, når en influencer reklamerer med en rabatkode. Se svaret her.

Et bureau spørger:

Når en influencer gør brug af rabatkoder, er det så omfattet af reglerne om prismarkedsføring?

Creative Clubs advokat svarer:

Det følger af prismærkningsbekendtgørelsen, at enhver meddelelse om prisnedsættelser, der sammenligner med egen tidligere pris, skal angive varens normalpris. Som normalpris anses den laveste pris, den erhvervsdrivende har anvendt for varen i en periode på normalt mindst 30 dage forud for prisnedsættelsen. Hvis en rabatkode retter sig mod en bred modtagerkreds eller fx er frit tilgængelig, fx via en influencers opslag, skal den erhvervsdrivende lade rabatkodens betydning indgå ved fastsættelsen af varens normalpris. Så influencerens brug af rabatkoder omfattes af reglerne om prismarkedsføring.

Hvis du er medlem af GRAKOM eller Creative Club, kan du kontakte juridisk afdeling her. 

Læs også
Optimismen i den danske promotionbranche er dalet siden sidste år. Flere forventer lavere omsætning, og kunderne er mere prisfølsomme. Reklameartikler ventes dog stadig at blive det mest efterspurgte produkt.
I en digital tidsalder, hvor trykte medier ofte må vige pladsen, fastholder den italienske specialitetsimportør Supermarco sin tro på magasinets kraft. Kommunikationschef Niklas Roar står bag virksomhedens fysiske magasin, som han ser som en forlængelse af deres brand.