Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Formandens beretning

Formandens beretning Her er formanden for GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgivere, Jesper Jungersen, årsberetning, hvor han kommer ind på, hvad man har arbejdet for og med i foreningen i løbet af et år, der var alt andet end sædvanligt.
Torsdag 15. april 2021
Her er formanden for GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgivere, Jesper Jungersens årsberetning fra generalforsamlingen 2021, hvor han kom ind på, hvad man har arbejdet for og med i foreningen i løbet af et år, der var alt andet end sædvanligt. 

Velkommen til årets generalforsamling i vores to foreninger GRAKOM Arbejdsgivere og GRAKOM.

Det er anden gang, at jeg står her på en generalforsamling i GRAKOM og skal aflægge beretning som formand. Jeg har endnu til gode at opleve det under helt normale forhold.

Sidste år holdt vi generalforsamling i august og med ret få deltagere. I år er det så virtuelt. Så får vi også prøvet det.

Selvom det ikke er et helt år siden sidste generalforsamling, så er der løbet meget vand gennem åen siden da. Coronakrisen har skabt sine forandringer, og i GRAKOM har vi trods krisen også flyttet os meget.

Jeg vil her i min beretning fremhæve nogle af de ting, vi har gjort. Ellers kan jeg henvise til årsberetningen, som I fra i dag kan finde på grakom.dk og som i øvrigt udsendes til alle medlemmer sammen med næste nummer af GRAKOMs medlemsmagasin, der udkommer i starten af maj.

2020 kommer helt sikkert til at gå over i historien som coronaens år. Det har på mange måder været et forfærdeligt år. På mange planer. Vi har alle lidt under det. Nogle har været direkte ramt af virussen, men vi har alle været ramt personligt og privat af de omfattende restriktioner, der har indskrænket vores frihed og muligheder.

Og så har det ramt vores virksomheder. Det har ramt alle grene af vores erhverv, ligesom det også har ramt andre brancher. Men når samfundet, virksomhederne og økonomien går i stå, så rammes markedsføringen ofte ekstra hårdt. Og i den sidste ende er det netop markedsføring og kommunikation, som de fleste af vores medlemmer lever af.

For GRAKOM har hovedopgaven i 2020 således været at hjælpe medlemmerne bedst muligt gennem krisen.

GRAKOM har arbejdet på tre fronter i corona-indsatsen:

  1. Konkret medlemsrådgivning om kompensationsordninger, afskedigelser, hjemsendelser med videre.
  2. Information til medlemmerne om kompensationsordninger, restriktioner og meget andet vedrørende corona.
  3. Politisk interessevaretagelse for at sikre ordentlige vilkår for medlemmerne.

Først og fremmest har medlemmerne i meget stort omfang gjort brug af de statslige kompensationsordninger, og der har GRAKOM stået klar med hjælp og vejledning. Desuden har vi hjulpet rigtigt mange medlemsvirksomheder med hjemsendelser og afskedigelser af medarbejdere, ligesom krisen desværre også har ført til, at medlemsvirksomheder har måtte lukke undervejs.

Samtidigt med, at vi har ydet konkret hjælp og rådgivning til de enkelte medlemmer, har vi løbende udsendt information, mails og nyhedsbreve til medlemmerne, så de hele tiden har haft mulighed for at være opdaterede på corona-situationen, på kompensationsordninger og meget andet information, der har været væsentligt for medlemmerne i forbindelse med håndtering af corona-krisen i virksomhederne.

Endelig har vi bidraget til arbejdet for at påvirke de politiske beslutningsprocesser i forbindelse med kompensationsordningerne, så vores medlemmer har kunnet få ordentlige vilkår under nedlukningen. Det arbejde er dels sket gennem Dansk Arbejdsgiverforening, som GRAKOM er en del af, og hvor jeg selv har haft fornøjelsen af at sidde i bestyrelsen, og dels gennem en direkte lobbyindsats.

GRAKOM var således blandt andet særdeles aktiv i indsatsen for at sikre en kompensationsordning for medierne, som omfattede alle medier og ikke kun de medier, der i forvejen modtager mediestøtte.

På trods af de vanskelige vilkår for salg af medlemskaber fik GRAKOM alligevel 47 nye medlemmer i 2020. Vi må dog også erkende, at vi mister medlemmer, fordi der fortsat er mange virksomheder, der ophører af forskellige årsager, men samlet set er trenden stigende.

GRAKOM vokser og det er godt. For medlemstilgang er forudsætningen for, at vi fortsat har en stærk forening.

I 2020 har vi fået konsolideret Creative Club, der er vores satsning overfor bureauerne. Der kommer hele tiden nye medlemmer til, og med overtagelsen af nichemediet Bureaubiz i februar 2020 har vi klart styrket vores relevans overfor bureauerne.

Også FESPA Denmark, der blev etableret for skiltevirksomhederne i 2019 er kommet styrket gennem 2020. Vi har dog klart savnet mulighederne for fysiske arrangementer. Der er dog store planer for den kommende tid, så vi er overbeviste om, at FESPA Denmark fortsætter fremgangen.

Og så har vi brugt 2020 på at gøre klar til vores nye initiativ overfor emballageproducenterne, nemlig EmballageForum. Det er et helt nyt fagligt fællesskab for virksomheder i emballagemarkedet, som vi har etableret og lanceret her i foråret 2021.

Emballagevirksomhederne er nært beslægtede med vores øvrige medlemmer, og vi har i forvejen en del medlemmer, der arbejder med emballageproduktion. Derfor har vi fundet det helt naturligt at udvide med nye services specifikt overfor disse virksomheder. Det er vores ambition at skabe Danmarks stærkeste faglige fællesskab for emballageområdet. Vi er allerede godt på vej.

Når vi tiltrækker nye medlemmer til GRAKOM, så er vi med til at sikre foreningens fremtid som en stærk erhvervsorganisation for hele kommunikationsindustrien. Det er ambitionen, og det er forudsætningen for, at vi kan skabe værdi for medlemmerne – også på lang sigt.

Traditionelt har GRAKOM jo afholdt fysiske møder og events for vores medlemmer, og vi har hidtil kun leget med tanken om at gå online på denne del. Det blev der grundigt vendt op og ned på efter den 11. marts, hvor corona-restriktionerne ramte landet. GRAKOM Dagen skulle have været afholdt den 20. marts, men blev aflyst. Senere på året tog vi konsekvensen og aflyste også GRAKOM Dagen 2021.

De mange andre møder og arrangementer, der var planlagt i foråret, skulle flyttes, og nogle blev vi desværre nødt til helt at aflyse. Men for stadig at være tilstede for medlemmerne var det oplagt at afprøve onlinemulighederne.

Samlet afholdt vi 82 arrangementer i GRAKOM med i alt 1.658 deltagere i 2020. Langt hovedparten blev afholdt online.

Vores erfaring med onlinearrangementerne er bedre, end vi havde turdet håbe på. Den erfaring kommer vi til at tage med os – også ind i tiden efter corona. Men vi glæder os også rigtigt meget til, at vi igen kan samle medlemmerne til fysiske møder også.

Der sker meget i GRAKOM. Uanset om der er corona eller ej. Jeg kunne tale i timevis om det.

Jeg kunne fortælle om vores juridiske rådgivning, som er guld værd for medlemmerne, og om hvordan flere og flere bruger vores erhvervsjuridiske rådgivning. Eller om vores miljørådgivning, som i 2020 har været brugt af medlemmerne langt mere end normalt. Der er virkeligt kommet gang i miljøindsatsen hos mange af vores medlemmer.

Jeg kunne fortælle om de mange services, vi leverer, om vores netværksaktiviteter, om aktiviteterne i brancheforeningerne og kredsene, og om alt det frivillige foreningsarbejde, der finder sted i udvalg og bestyrelser.

Jeg kunne også fortælle om flytningen fra vores tidligere ejendom på Helgavej. En ejendom, der rummer så meget af vores historie, men en ejendom, som vi tog afsked med for at gøre bedre plads til at skabe vores forenings fremtid.

Jeg kunne fortælle om vores indsats for at formidle viden til vores medlemmer gennem analyser, statistikker og markedsrapporter eller om vores mange udgivelser af egne medier i form af medlemsmagasinet og nyhedsbreve. Eller om vores indsats for gode uddannelser, der sikrer os velkvalificeret arbejdskraft i fremtiden.

Jeg kunne også fortælle om vores politiske interessevaretagelse, både direkte på Christiansborg og overfor ministerier, men også om den indirekte gennem vores aktive engagement i Dansk Arbejdsgiverforening og på europæisk plan i Intergraf.

Der er meget at berette om. Fra i dag kan I læse GRAKOMs skriftlige årsberetning på grakom.dk, og den sendes også ud til alle sammen med næste udgave af medlemsmagasinet.

Der er dog ét tema, som jeg ikke kan undlade at fortælle lidt mere om. Det handler om miljø- og klimadagsordenen.

Vi ved godt alle sammen med os selv, at vi faktisk gør det rigtigt godt på klimaområdet. Og at GRAKOMs miljøafdeling i årevis har bidraget til at løfte indsatsen i hele branchen. Men vi har nok forsømt at fortælle omverdenen om det, og vi har ind imellem gået lidt duknakket, når talen faldt på fx papir og miljø. Helt uberettiget, for vi gør det godt. Faktisk i verdensklasse.

Det har vi lavet om på i 2020. Vi har løftet hovedet og sagt det højt: Vi er verdens grønneste grafiske branche. Det er lidt praleri. Det er lidt overlegent. Vi ved det godt. Men det er jo sandheden, og hvorfor skal man bøje nakken, når man er verdens bedste? Det skal vi ikke.

Vi skal sætte os som ambition, at vi stolt og selvsikkert tager positionen som verdens grønneste. Og det gælder ikke kun for de grafiske virksomheder, men for hele den bredere skare af virksomheder, som vi dækker.

Vi skal være verdens grønneste kommunikationsindustri. Det skal GRAKOM understøtte medlemmerne i.

Derfor lancerede vi i 2020 kampagnen ”Tryk med ansvar”. Det er en kampagne, der giver det ærlige billede på branchen indsats for miljøet, klimaet, naturen og samfundet. Det er måske noget af det bedste, vi har gjort for medlemmerne, synes jeg.

Men det er ikke kun en kampagne. Det er en ny ramme for vores selvforståelse på miljø- og klimaområdet. Det er en ny kommunikation, der er nemmere at forstå og også nemmere at forklare kunderne. Det er mere klare ambitioner og en simpel konkretisering til medlemmerne om, hvad de skal leve op til for at være blandt de grønneste i verden.

Så når selve kampagnen ebber ud, så står tilbage et nyt sprog, og en ny måde at vi kan tale om os selv på.

Og så følger vi op på alle niveauer. Miljøafdelingen er oprustet og klar til medlemsrådgivning, så vi kan få alle med på rejsen, og vi har oprustet på medlemsmøder om miljøtemaer.

Vi vil i løbet af 2021 tage på road show, hvor vi fortæller medlemmerne om, hvordan de kommer videre med miljø- og klimaindsatsen, og vi har markant oprustet vores politiske interessevaretagelse på miljø- og klimaområdet, så vi også sikrer de bedst mulige politiske rammebetingelser for vores grønne rejse.

GRAKOM skal være en grøn erhvervsorganisation. Det skal vi for medlemmernes skyld, fordi på den måde er vi bedst i stand til at hjælpe medlemmerne med at imødekomme fremtidens og nutidens grønne krav fra kunderne og fra samfundet.

De grønne ambitioner kommer også til at indgå i den strategi, der er i proces i bestyrelsen for tiden. En strategiproces, der også indebærer strategidrøftelser i udvalgene, i kredsene og i brancheforeningerne.

Vi glæder os til drøftelserne med jer om det. Coronaen har forsinket processen, da vi gerne vil mødes fysisk om emnet. Det bliver nok først på den anden side af sommerferien, og planen er, at den ny strategi er klar i løbet af efteråret.

Det skal vi nok fortælle meget mere om.

Der sker meget i GRAKOM. Også under coronakrisen. Vi ser dog frem til, at alt bliver normaliseret, så medlemmerne får bedre arbejds- og udviklingsvilkår – og så vi igen får mulighed for at samle medlemmerne. Fællesskabet er essentielt for en forening. Derfor er det vigtigt, at vi samles. Det ser vi frem til.

Til sidst vil jeg gerne takke alle jer, der gør en aktiv indsats for foreningen. Vi har brug for jeres indsats. Vi står langt stærkere, når vi er flere om indsatsen.

Jeg vil også gerne takke bestyrelsen for året, der er gået og tak til direktøren og administrationen for en hel ekstraordinær indsats i året, der er gået.

TAK.

Og tak for ordet.

Læs også
Hele 83 pct. i Bureaubiz' bureaulederundersøgelse anser AI som det vigtigste forretningsområde i de næste seks måneder. Bureaubranchen er nået til fase 3, siger Henrik Jensen, der har forskningen i ryggen.
EU’s Ministerråd har netop vedtaget PPWR-forordningen, som stiller ambitiøse krav om minimumsmål for, hvor meget emballage, der skal være af genanvendeligt materiale, og hvor meget der skal kunne genbruges. Der er også krav til at minimere og undgå unødvendigt emballage.