Fuldt hus, gensynsglæde og optankning af viden til GRAKOM Dagen
Man kunne mærke gensynsglæden, da folk mødte hinanden til en totalt udsolgt GRAKOM Dagen i Huset i Middelfart. Omkring 260 deltagere fra mange dele af kommunikationsindustrien samledes en hel dag for at blive inspireret, få ny viden, grine sammen og ikke mindst: netværke.
Thomas Torp, GRAKOMs mangeårige direktør, bød velkommen med et indlæg om, hvilken vej de politiske vinde blæste for branchen.
Han talte om, at der er masser af udfordringer, for en branche, der ikke har den store politiske opbakning.
”Men vi gør det faktisk rigtig godt i kommunikationsindustrien og det er vigtigt både for samfundet og økonomien. Derfor er det vigtigt at vi står sammen for at få større politisk indflydelse.”
Det er baggrunden for, at man hos GRAKOM samler så mange dele af branchen som muligt. For uanset om man arbejder med foto, emballage, tryk, bureauydelser, medier, reklamegaver eller andet inden for kommunikationsindustrien, så handler det om kommunikation.
”Uanset, hvad politikerne og andre kan finde på af tiltag, så lever vi i en verden, hvor behovet for kommunikation stiger. Og det er vores opgave at forklare, at kommunikation faktisk er vigtig," sagde Thomas Torp.
Kærlig og konsekvent ledelse
Håndboldtræner Nikolaj Jacobsen var næste hovedtaler, og han gav et indblik i, den måde, han fungerer på som træner og leder.
Han var blevet ansat som træner i en klub, hvor en coach fortalte ham, at han ikke måtte skælde spillerne ud, og samtidig skulle han tage hensyn til, hvilken profil den enkelte spiller havde.
”Jeg var fløjtende ligeglad om en spiller var gul, grøn eller rød. Hvis han havde smidt bolden uden for sidelinjen tre gange, så gav jeg ham en skideballe.”
Nikolaj Jacobsens ledelsesfilosofi er, at hvis en spiller ikke overholder den aftale, de har indgået, så får han en skideballe. Og det er sådan det fungerer for ham. Til gengæld knytter han sig også tæt til spillerne, og er sammen med dem, når de har det sjovt. Han har ovenikøbet holdt jul tre gange med en af spillerne.
”Det er ok at lave en fejl – men kun én – så skal man lære af den,” sagde Nikolaj Jacobsen, og fortalte samtidig, at han inddrager fire-fem af de erfarne spillere, når der skal tages store beslutninger.
Nikolaj Jacobsen
TikTok er det nye sort
Så blev den propfyldte sal tømt, mens deltagerne efter en pause begav sig ud på de tre spor: work-life balance, grøn omstilling og digitale trends.
Josephine Staunsbjerg og Benedicte Grumstrup, der begge arbejder med sociale media og i særdeleshed med influencer marketing, fortalte om de trends, man ser på SoMe-scenen. Især TikTok mener de, bliver det helt store.
”TikTok er den hurtigst voksende sociale medieplatform i både Danmark og i hele verden. Den er god til situationer, man kan relatere til, og så er den meget autentisk. Algoritmen fungerer anderledes end på de andre sociale medier, for det er indholdet, der tæller, og ikke hvem det kommer fra. Og det er stadig billigt at annoncere og meget effektivt,” mente Josephine Staunsbjerg og Benedicte Grumstrup.
Josephine Staunsbjerg og Benedicte Grumstrup. Foto: Bent Nygaard
Giver du en god kundeoplevelse?
På det digitale spor var den anden oplægsholder Mads Fuhr Frederiksen, der er chef for AKQA i Danmark, som er et designdrevet digitalt bureau. Han talte især om den oplevelse, kunderne møder i kontakten med en virksomhed, som både foregår online og i mødet med de ansatte. Han italesatte det således: "En kundeoplevelse er summen af alle interaktioner, følelser, minder og oplevelser, som en kunde måtte have med dit brand, igennem hele jeres relation og livscyklus – på tværs af online og offline."
Og så sagde han noget ret tankevækkende: Ifølge en undersøgelse synes 80 pct. af virksomhederne selv, at de giver en ekstraordinær god kundeoplevelse, mens kun 8 pct. af kunderne var enige.
Mads Fuhr Frederiksen. Foto: Bent Nygaard
Stress er godt
På work-life balance-sporet fastslog læge og stressrådgiver Bo Netterstrøm - nok overraskende for mange - at "stress er godt".
De fleste af os kan nemlig sagtens håndtere dage og kortere perioder med travlhed og stramme deadlines; problemerne opstår for alvor, hvis stress bliver permanent.
Bo Netterstrøm gav en række bud på, hvordan stress kan helbredes og forebygges - både af hver enkelt og af ledere ude på arbejdspladserne.
Bo Netterstrøm. Foto: Bent Nygaard
Konsulent Birgitte Dam Jensen fortsatte med forebyggelse og beskrev, hvordan vi kan gøre os selv mere robuste. Dermed kan vi bedre modvirke stress og lettere håndtere de forandringer, som især arbejdslivet får flere og flere af.
Birgitte Dam Jensen. Foto: Bent Nygaard
Hvordan skaber man et nyt image?
Og på sporet for grøn omstilling kunne deltagerne få guldkorn med hjem fra fremtidsforsker Carsten Beck og Mikkel Lemvig fra designbureauet Kontrapunkt, der delte ud af personlige anekdoter for at fortælle historien om, hvordan Dong Energy blev til Ørsted. Mikkel Lemvig lagde særlig vægt på, hvad det nye navn skulle signalere, hvilken skrifttype, der var vigtig for kommunikationen og hvordan man i det hele taget kunne skabe et helt nyt image.
Selvom Karsten Beck deltog på et afbud, forhindrede det ham ikke i at modtage store klapsalver fra publikum. Passioneret og humoristisk talte han om, hvordan landskabet i Danmark ser ud, i forhold til den grønne omstilling. Om vi er klar til omstillingen eller om vi frygter den.
Carsten Beck. Foto: Bent Nygaard
Mikkel Lemvig. Foto: Bent Nygaard
Sjov og kager
Dagen sluttede med komiker Nikolaj Stokholm, der i den grad fik rystet deltagernes lattermuskler samt Micki Cheng fra Den Store Bagedyst, der hjalp deltagerne, der dagen igennem var blevet fyldt med ny viden og inspiration med også at fylde top på kager.
Nikolaj Stokholm. Foto: Bent Nygaard
I næste nummer af GRAKOMs blad – Kommunikationsindustrien – kommer der meget mere om GRAKOM Dagen og om de enkelte indlæg.