Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Fremgang på annoncemarkedet – men smæk til trykte medier

Mandag 24. april 2017
Det danske annoncemarked udgjorde 13,4 mia. kr. i 2016 ifølge Det Danske Reklamemarked 2016. Det svarer til en stigningen i løbende priser på 1,6 pct. sammenlignet med året før. Især radioannoncer steg, mens årspublikationer såsom årsbøger, handelskalendere og kataloger faldt 19,5 pct.

Annonceomsætningen er stigende ifølge den nye Reklameforbrugsundersøgelse for 2016, som viser en solid fremgang i annonceomsætningen. Udviklingen er dog meget ujævnfordelt med fremgang til radio, biograf og internet, mens trykte medier går tilbage.

Men også den overordnede udvikling er en del mere uskøn end først fremlagt. Korrigeres udviklingen for den løbende inflation, så steg omsætningen fra 2015 til 2016 med 1,3 pct., og omsætningen for 2016 ligger således en del under omsætningen i 2011. Mens omsætningen i løbende priser ser ud til at toppe i 2016.


Halvdelen af al annonceomsætningen foregår nu på internettet, mens TV er den næststørste medietype målt på annonceomsætning.

Den største relative stigning i annonceomsætningen fandt sted inden for radio efterfulgt af internet, som uden sammenligning havde den største absolutte stigningen.

I den anden ende af skalaen finder man de trykte medier, hvor årlige publikationer gik tilbage med 19,5 pct., mens dagblade faldt med 15,6 pct. målt ved annonceomsætning.

Generelt ses et relativt stort fald til alle trykte medier.


2017 ventes at byde på vækst
Forventningerne til 2017 er umiddelbart positive for annoncemarkedet, som forventes at stige omkring 2 pct. målt i løbende priser.

De positive forventninger skyldes især et stigende privatforbrug, samt positive tillidsindikatorer. Dog forventes trykte medier fortsat at falde, mens internetannoncer vil blive ved med at vinde frem og stjæle markedsandele.
Læs også
Digitaliseringsminister Caroline Stage Olsen har i flere omgange udtalt, at de omfattende GDPR-regler hæmmer innovation og konkurrenceevne for virksomheder. Nu er hun klar til at fjerne de overflødige regler inden for databeskyttelse, og hun vil gerne have input fra de danske virksomheder. GRAKOM ser positivt på initiativet. 
Det er ifølge GRAKOM et positivt første skridt, at EU-Kommissionen har præciseret kravene og simplificeret EUDR-forordningen, men det er ikke nok, skriver GRAKOMs rådgivningschef Per Kaae Hansen.