Indtast din mail og få en mail med et link til nulstilling af adgangskode
Søg
Log Ind
Fremgang på annoncemarkedet – men smæk til trykte medier
Mandag 24. april 2017
Det danske annoncemarked udgjorde 13,4 mia. kr. i 2016 ifølge Det Danske Reklamemarked 2016. Det svarer til en stigningen i løbende priser på 1,6 pct. sammenlignet med året før. Især radioannoncer steg, mens årspublikationer såsom årsbøger, handelskalendere og kataloger faldt 19,5 pct.
Annonceomsætningen er stigende ifølge den nye Reklameforbrugsundersøgelse for 2016, som viser en solid fremgang i annonceomsætningen. Udviklingen er dog meget ujævnfordelt med fremgang til radio, biograf og internet, mens trykte medier går tilbage.
Men også den overordnede udvikling er en del mere uskøn end først fremlagt. Korrigeres udviklingen for den løbende inflation, så steg omsætningen fra 2015 til 2016 med 1,3 pct., og omsætningen for 2016 ligger således en del under omsætningen i 2011. Mens omsætningen i løbende priser ser ud til at toppe i 2016.
Halvdelen af al annonceomsætningen foregår nu på internettet, mens TV er den næststørste medietype målt på annonceomsætning.
Den største relative stigning i annonceomsætningen fandt sted inden for radio efterfulgt af internet, som uden sammenligning havde den største absolutte stigningen.
I den anden ende af skalaen finder man de trykte medier, hvor årlige publikationer gik tilbage med 19,5 pct., mens dagblade faldt med 15,6 pct. målt ved annonceomsætning.
Generelt ses et relativt stort fald til alle trykte medier.
2017 ventes at byde på vækst Forventningerne til 2017 er umiddelbart positive for annoncemarkedet, som forventes at stige omkring 2 pct. målt i løbende priser.
De positive forventninger skyldes især et stigende privatforbrug, samt positive tillidsindikatorer. Dog forventes trykte medier fortsat at falde, mens internetannoncer vil blive ved med at vinde frem og stjæle markedsandele.
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.