Frankrig skrinlægger ja tak-ordning


I slutningen af 2023 erklærede den danske regering ja tak-ordningen for død, efter at man siden 2020 havde undersøgt muligheden for at indføre en ny ordning med ja tak til husstandsomdelte reklamer i stedet for at sige nej tak, hvis man ikke ønskede reklamer.
Nu har også Frankrig fravalgt en landsdækkende udrulning af deres ja tak-ordning, som hedder ’Oui Pub.' Den fungerede på samme måde som ideen med den danske ja tak-ordning. Beslutningen om at droppe udrulningen er taget på baggrund af erfaringerne med et pilotprojekt i 14 franske regioner.
I en pressemeddelelse nævnes det, at evalueringen viste ’meget blandede resultater’ samt at reklamebranchen allerede gennemgår en overgang mod mere bæredygtige metoder.
”Det er glædeligt, at man nu også i Frankrig er kommet frem til det, som GRAKOM har fortalt i årevis, og som man politisk også er landet på her i Danmark, nemlig at en ja tak-ordning til husstandsomdelte reklamer har langt flere skadelige effekter end positive”.
Den danske regering begrundede for halvandet år siden sin beslutning med, at nej-tak ordningen støtter op om gode indkøbsmuligheder i landdistrikterne, fordi den giver mindre butikker mulighed for at forblive synlige og komme ud med deres tilbud til lokalmiljøet. Samtidig viste undersøgelsen, at de miljømæssige fordele ved en ja tak-ordning på ingen måde opvejer ulemperne.
”Den grafiske branche er helt i front i forhold til miljø- og klimavenlige kommunikationsløsninger, og derfor har en ja-tak-ordning reelt ingen nævneværdig miljø- og klimaeffekt”, siger Carina Christensen.
GRAKOM har længe påpeget, at en ja tak-ordning ville have en række skadelige effekter på især detailhandlen, de mindre lokalområder og ikke mindst mediemarkedet. Man har særligt frygtet, at en ja-tak ordning vil betyde dødsstødet for størstedelen af de danske lokale ugeaviser pga. øgede distributionsomkostninger og dermed en forringelse af den demokratiske samtale.
Samtidig ville det betyde en fordel for techgiganterne, der igennem en del år har taget en større andel af det danske annoncemarked.
