Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Frankrig skrinlægger ja tak-ordning

Frankrig skrinlægger ja tak-ordning Foto: Colourbox
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Onsdag 07. maj 2025
Efter et pilotprojekt i 14 regioner har de franske myndigheder besluttet ikke at indføre en ja‑tak‑ordning for husstandsomdelte reklamer.

I slutningen af 2023 erklærede den danske regering ja tak-ordningen for død, efter at man siden 2020 havde undersøgt muligheden for at indføre en ny ordning med ja tak til husstandsomdelte reklamer i stedet for at sige nej tak, hvis man ikke ønskede reklamer.

Nu har også Frankrig fravalgt en landsdækkende udrulning af deres ja tak-ordning, som hedder ’Oui Pub’, som fungerede på samme måde som ideen med den danske ja tak-ordning. Beslutningen om at droppe udrulningen er taget på baggrund af erfaringerne med et pilotprojekt i 14 franske regioner.

I en pressemeddelelse nævnes det, at evalueringen viste ’meget blandede resultater’ samt at reklamebranchen allerede gennemgår en overgang mod mere bæredygtige metoder.

Læs også
Langt om længe er regeringen kommet frem til det, som GRAKOM har fortalt i årevis: En ja tak-ordning til husstandsomdelte reklamer har langt flere skadelige effekter end positive.
Det er ifølge GRAKOM et positivt første skridt, at EU-Kommissionen har præciseret kravene og simplificeret EUDR-forordningen, men det er ikke nok, skriver GRAKOMs rådgivningschef Per Kaae Hansen.