Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Fra bogbinding til visuel kommunikation: Carl Jensen om at navigere i forandring

Fra bogbinding til visuel kommunikation: Carl Jensen om at navigere i forandring Salgskonsulent Jens Dalsgaard og ejer Paul H. Müller, Carl Jensen A/S
Stephanie Violet Sørensen
Kommunikationskonsulent Stephanie Violet Sørensen
Mandag 25. august 2025
Carl Jensen har bevæget sig fra bogbinding til moderne visuel kommunikation – og står i dag solidt i en branche præget af konstant forandring. At virksomheden samtidig kan markere både 150 år i branchen og et medarbejderjubilæum på 25 år, understreger historien om fornyelse og tilpasning.

Da Paul H. Müller, ejer af Carl Jensen, trådte ind i familievirksomheden for 28 år siden, var en stor del af forretningen fortsat bundet op på bogbinderier og ringbinding. Det marked svandt hurtigt ind, og det blev nødvendigt at finde nye veje. I dag har virksomheden sit primære fokus på visuel kommunikation.

Skiftet var ifølge Paul H. Müller en betydelig udfordring – virksomheden gik fra at være en etableret aktør i den grafiske industri til at skulle ind på et modent marked med stærk international konkurrence. Her trak de på den kompetence og viden, der allerede fandtes i organisationen, og som Paul H. Müller selv så et stort potentiale i.

”Vi kom fra en branche, der langsomt forsvandt, og skulle finde fodfæste i en helt ny. Men vi stod stærkt rustet med medarbejdere og partnere, som havde solid viden om materialer og teknologier i skilteindustrien og visuel kommunikation. Det gav os et solidt fundament at bygge videre på – og har været afgørende for, at vi kunne omstille os og fortsætte udviklingen,” siger han.

Efter finanskrisen tog udviklingen fart med nye teknologier og mere miljøvenlige materialer.

Viden og ansvar som grundlag

Selv om forretningen har ændret fokus, fremhæver Paul H. Müller, at virksomhedens værdier ikke har ændret sig.

”Vi kender konkurrencefeltet og ved, hvad der adskiller de enkelte produkter. Det gør det muligt at rådgive kunderne på et faktuelt grundlag – uden at sammenligne pærer og bananer,” siger han.

Miljø og ansvar er en central del af forretningen. Carl Jensen integrerer ESG i sortimentet med fx APC-plader, kompositplader med 70 % regenereret PE og aluminiumsplader med 80 % genanvendt indhold. Virksomheden vælger bevidst så vidt muligt miljøkorrekte produkter, så kunderne kan være sikre på, at løsningerne bygger på ansvar, forklarer Paul H. Müller.

Medarbejderne som fundament

Kulturen i Carl Jensen er præget af et stærkt fællesskab og et fladt hierarki. Ifølge Paul H. Müller er det en afgørende del af virksomhedens DNA.

”Vi er et lille team, men en tight-knit organisation. Alle – uanset anciennitet – bidrager til, at tingene fungerer. Man er et team, ingen er en ø, og når kæden hopper af ét sted, påvirker det alle,” siger han.

Dialog og inddragelse er centralt:

” Hos Carl Jensen lægger vi vægt på at møde hinanden i øjenhøjde, og jeg prøver selv som leder at være fanebærere og gå forrest, når udfordringer opstår,” forklarer han.

Det tætte samarbejde betyder, at mange medarbejdere bliver i virksomheden i årtier. Senest markerede Jens Dalsgaard sit 25-års jubilæum. Han begyndte i sin tid som lager- og i logistikansvarlig, men har siden skiftet til salgskonsulent.

”Det siger i høj grad noget om den kultur, vi har. Vi deler værdierne og brænder for et fælles mål,” understreger Paul H. Müller.

Carl Jensen 150 Aar

Foto: Carl Jensen A/S

Udfordringer og fremtidige muligheder

Når Paul H. Müller kigger på branchen i dag, fremhæver han især, at mange virksomheder er modne:

”Branchen står over for et vakuum. Mange veletablerede virksomheder skal både finde deres afløsere og tilpasse sig nye teknologiske muligheder og konkurrencevilkår. Det kræver, at vi ser fremad og planlægger,” siger Paul H. Müller.

Han peger samtidig på, at den personlige kontakt er en styrke i en tid, hvor meget foregår digitalt.

”Det er vigtigt at møde kunder og samarbejdspartnere face to face. Den direkte dialog skaber relationer og tillid – og samtidig skal vi løbende bidrage med ny værdi i form af viden, produkter og data,” siger Paul H. Müller.

Perspektivet fremadrettet

Når Paul H. Müller ser tilbage i virksomhedens historik, fremhæver han evnen til at skifte retning uden at slippe deres grundlæggende værdier som deres største styrke. Fremadrettet ser han fortsat nye muligheder, så længe fundamentet fastholdes:

”Det handler om at have de rigtige mennesker omkring sig og om at holde fast i en kultur, hvor viden og ansvar går hånd i hånd. Så længe man har gode mennesker omkring sig, som deler de samme værdier og brænder for det, de laver – og det har vi været heldige med i virksomheden – skal vi nok blive ved med at nå nye højder,” afslutter Paul H. Müller.

Læs også
Conny Junker er still going strong efter 40 år i foreningens tjeneste som sekretær. Hun fortsætter arbejdet efter i dag at have modtaget GRAKOMs højeste udmærkelse for loyalitet, støtte og et ganske særligt og værdsat engagement.
EU-Kommissionen står over for et stigende pres ift. EUDR, lyder det fra Intergraf.