Fra alger til AI: Tendenser der former fremtidens emballagedesign

Af Helle Dollerup Wegeberg, kreativ direktør og trendspotter, Cameleon Creatives
Bæredygtighed, nye materialer og digital teknologi er områder, hvor udviklingen for alvor rykker i disse år – og hvor både producenter og deres kunder får helt nye muligheder.
Naturen og sidestrømme bliver de nye superhelte, når der skal udvikles nye materialer til blandt andet emballager. Tang og alger kan forarbejdes til nedbrydelige og fleksible biopolymerfilm. Andre eksperimenterer med materialer, der kan opløses, hvilket både reducerer affald og tilfører en sanselig dimension til brugeroplevelsen.
Genanvendte kornskaller kan anvendes i stedet for plastikskum og mycelium kan formes til bakker og indsatser, der fungerer som et biologisk alternativ til plast og flamingo.
Plantefibre som for eksempel hamp og sidestrømme som bagasse skaber unik storytelling og et autentiske udtryk og netop udnyttelsen af sidestrømme bliver uden tvivl en central byggesten i fremtidens mere bæredygtige produkter og bør ligge meget højt på agendaen hos alle virksomheder med biprodukter.
Sammen med et stort fokus på mere bæredygtige emballager efterspørger forbrugerne også mere dokumentation for produktets værdikæde – herunder oprindelse, produktionsforhold osv. Og emballagen bliver i stigende grad et bindeled til disse informationer.

Foto: Adobe Stock
Digitale værktøjer som QR-koder, NFC-tags eller designløsninger, der ved hjælp af augmented reality, kan aflæses direkte af en smartphone, gør det muligt at dele data på en let og troværdig måde. Emballagen udvikler sig altså i høj fart fra at være en statisk genstand til at blive en interaktiv indgang til digitale universer.
Phygital storytelling forbinder det fysiske med det digitale og gør det muligt at dokumentere, underholde og skabe relationer. Kunstig intelligens bidrager yderligere med muligheden for personaliserede emballager, hvor både mønstre, budskaber og information kan varieres eller ændres dynamisk.

Foto: Adobe Stock
Teknologier som AR, e-ink og NFC-tags kan gøre det muligt at opdatere indhold i realtid og tilpasse kommunikationen til den enkelte forbruger.
Fremtiden peger derfor i retning af flere naturbaserede materialer, der reducerer miljøbelastningen og giver unikke udtryk, mens digitale løsninger skaber interaktion, transparens og personalisering. Tilsammen ændrer de grundlæggende, hvordan vi forstår, anvender og interagerer med emballage.
Kreativ direktør og trendspotter, Helle Dollerup, holder oplæg på Emballagedagen om tendenser, der former fremtidens emballagedesign: Nye materialer, funktionalitet, udformning, udtryk og teknologiske muligheder skal følge forbrugernes konstante adfærdsændringer.
Læs mere om Emballagedagen den 5. november 2026 og tilmeld dig her.
Klummen blev først bragt i GRAKOMs magasin: Kommunikationsindustrien 03/2025.