Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Fortsat god stemning inden for reklame og markedsanalyse

Onsdag 01. februar 2017
Erhvervstilliden inden for reklame og markedsanalyse forsætter den positive tendens i det nye år. Efterspørgslen er steget, og virksomhederne forventer yderligere fremgang i efterspørgslen. Samtidig er forretningssituationen blevet forbedret. Samlet får det mundvigerne til at vende opad i branchen.

Erhvervstilliden inden for reklame og markedsanalyse stiger fra 20 i december til 24 i januar. For hele 2016 lå erhvervstilliden i gennemsnit på 19.

Erhvervstilliden er en sammenvejning af vurderet forretningssituation, vurderet faktisk omsætning og vurderet kommende omsætning. Nettotallet på 24 udtrykker forskellen mellem de procentvise andele af virksomheder - vægtet efter beskæftigelse - der har angivet hhv. positiv og negativ tillid.

Sagt på godt dansk viser tallet 24, at der er en overvægt af virksomheder, som har en positiv erhvervstillid vægtet efter beskæftigelse.



Forretningssituationen vurderes til at være blevet forbedret med et nettotal på 13, mens efterspørgslen ligeledes vurderes til at have udviklet sig positivt de seneste tre måneder med et nettotal på 22.

Samtidig forventes efterspørgslen de kommende tre måneder at fortsætte med at stige. Denne del af indikatoren lyder på 36.

Grundlæggende er det vigtigt at bemærke, at statistikken er højst volatil, og der skal derfor ikke tolkes for meget på enkelte udsving. Som det ses af figuren, har erhvervstilliden siden midten af 2013 været inde i en positiv trend.

Forbedringen i erhvervstilliden skal ses i relation til en gradvis økonomisk bedring i økonomien, samtidig med at privatforbruget har været stigende. Dette smitter positivt af på brancherne inden for reklame og markedsanalyse.

Læs også
For at imødekomme kundekrav og løfte sin konkurrenceevne har Trykteam Svendborg taget springet ind i en kompleks certificeringsverden. Med støtte fra GRAKOM har virksomheden i dag både ISO 9001, ISO 14001, Svanemærket og ClimateCalc – og oplever øget markedsværdi, større troværdighed udadtil og bedre struktur i hverdagen.
Det udvidede producentansvar giver anledning til spørgsmål blandt mange virksomheder: Hvem har egentlig ansvaret – og hvad betyder det miljøgraduerede bidrag for netop din emballage? Medlemmer kan finde nyttig information og vejledning i GRAKOMs vidensbank.