Promotionbranchen forventer vækst, men uden større indtjening


Virksomhederne i promotionbranchen har en meget forsigtig optimisme til 2025. Knap halvdelen forventer, at omsætningen vil sige, men de færreste tror, at det vil kunne mærkes på bundlinjen. Det viser en Dansk Promotion- undersøgelse, som blev foretaget i foråret 2025.
Selvom 47 pct. af virksomhederne regner med en højere omsætning, tror kun 38 pct. på flere ordrer, og endnu færre, nemlig hver femte, forventer, at bruttoavancen vokser.
"Man kan også læse tallene sådan, at mere end halvdelen tror på en lavere eller uændret omsætning, så jeg ser en generel tro på et lavere marked. Det er fordi at selvom ordremængden er vokset, er antallet af artikler faldet," siger Frank Mathiesen, der er landechef hos XD Connects Denmark.



Højere lønninger til færre ansatte
Lønningerne ser ud til at blive en tungere post i 2025. 38 pct. af virksomhederne forventer at hæve lønningerne, mens kun 10 pct. regner med, at de falder. Alligevel er det kun 14 pct. der planlægger at ansætte flere medarbejdere.
Det tyder på ,at mange virksomheder vil forsøge at fastholde og motivere de eksisterende medarbejdere i et marked, hvor kompetencer er eftertragtede, og hvor øget effektivitet måske skal kompensere for færre hænder.


Beklædning er godt at satse på
Når det gælder, hvilke produktområder der kommer til at trække væksten, er reklameartikler det område, som flest tror vil få stigende efterspørgsel i 2025, efterfulgt af gaveartikler og beklædning.
Men optimismen er ikke entydig. Inden for både reklameartikler og gaveartikler er der en betydelig andel, som forventer tilbagegang. Beklædning står mere stabilt.
"Hos os er beklædning et segment, der vokser, og det ses også hos de større leverandører, der nu er fuldt dækket i dette segment med flere mærker/kollektioner," lyder det fra Frank Mathiesen.



Positivt, at compliance nu slår igennem
Compliance er det område, som betyder mest for kunderne. Tre ud af fire respondenter vurderer, at kundernes fokus er på compliance.
Prisen er stadig en ret afgørende faktor, mens bæredygtighed, funktion og design følger efter.
"Vi ers også, at arbejdet med compliance og ESG er begyndt at slå igennem, og det er glædeligt," siger Frank Mathiesen.





Faste kunderelationer fremfor udbud
Undersøgelsen viser, at både nationale og internationale udbud kun spiller en mindre rolle i promotionbranchen. Næsten halvdelen af virksomhederne deltager slet ikke i danske udbud og endnu færre byder på udenlandske opgaver.
Det kan tyde på, at mange i branchen arbejder med faste kunderelationer frem for at konkurrere på større udbud, hvor prisen kan blive den afgørende faktor.


Fakta om undersøgelsen
Dansk Promotion-undersøgelsen er udført bl.a. hos Dansk Promotions medlemmer fra marts 2025 til juni 2025. I alt 55 personer har svaret.
