Forbrugerrådet Tænk anmelder en lang række produkter til Forbrugerombudsmanden
Den uafhængige medlemsorganisation Forbrugerrådet Tænk har anmeldt en række produkter til Forbrugerombudsmanden, fordi produkterne efter organisationens opfattelse anvender greenwashing.
I alt er 11 produkter anmeldt, og blandt disse er følgende:
- Lavazza kaffekapsler, hvor der på pakken står: ”Zero CO2 impact aluminium caps".
- Ion8 Recyclon drikkeflaske hvor der på etiketten står: "Carbon Neutral".
- Biotta gulerodsjuice, hvor der på flaskens for- og bagside står: "klimavenlig produktion".
- Egekilde danskvand, hvor der på bagsiden af dåsen står: "CO2 klimaneutral".
- Pikasol Omega-3, hvor der på forsiden af bøtten står: "Certificeret bæredygtigt fiskeri".
Derudover omhandler anmeldelsen også følgende produkter: Blot vatpinde, Valsemøllen Hvedemel, Diamond Hill vin, Lyngby glas, Profil Optik briller og hakket kylling fra De Danske Familiegårde.
Forbrugerrådet Tænk har kontaktet producenterne bag de anmeldte produkter. I de tilfælde hvor producenterne har udtalt sig, er udtalelserne også gengivet i pressemeddelelsen, som kan læses her.
Vejledning for at undgå greenwashing
Forbrugerombudsmanden udgav i 2014 en vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande. Vejledningen er fulgt op af Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring, der blev udgivet i 2021. Yderligere skriver Forbrugerombudsmanden om miljømæssige og etiske udsagn i markedsføringen her. Retstilstanden bliver løbende fastlagt af domstolene fx i sagen om ”klimakontrolleret gris” – se her.
Du kan kontakte GRAKOMs jurister og få rådgivning om markedsføringsret.