Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Forbrugerrådet Tænk anmelder en lang række produkter til Forbrugerombudsmanden

Forbrugerrådet Tænk anmelder en lang række produkter til Forbrugerombudsmanden
Niels Johannesen
Advokat Niels Johannesen
Onsdag 22. maj 2024
Produkter fra 11 forskellige virksomheder er meldt til Forbrugerombudsmanden for greenwashing.

Den uafhængige medlemsorganisation Forbrugerrådet Tænk har anmeldt en række produkter til Forbrugerombudsmanden, fordi produkterne efter organisationens opfattelse anvender greenwashing.

I alt er 11 produkter anmeldt, og blandt disse er følgende:

  •        Lavazza kaffekapsler, hvor der på pakken står: ”Zero CO2 impact aluminium caps". 
  •        Ion8 Recyclon drikkeflaske hvor der på etiketten står: "Carbon Neutral". 
  •        Biotta gulerodsjuice, hvor der på flaskens for- og bagside står: "klimavenlig produktion".
  •        Egekilde danskvand, hvor der på bagsiden af dåsen står: "CO2 klimaneutral".
  •        Pikasol Omega-3, hvor der på forsiden af bøtten står: "Certificeret bæredygtigt fiskeri". 

Derudover omhandler anmeldelsen også følgende produkter: Blot vatpinde, Valsemøllen Hvedemel, Diamond Hill vin, Lyngby glas, Profil Optik briller og hakket kylling fra De Danske Familiegårde.

Forbrugerrådet Tænk har kontaktet producenterne bag de anmeldte produkter. I de tilfælde hvor producenterne har udtalt sig, er udtalelserne også gengivet i pressemeddelelsen, som kan læses  her.

Vejledning for at undgå greenwashing

Forbrugerombudsmanden udgav i 2014 en vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande. Vejledningen er fulgt op af Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring, der blev udgivet i 2021. Yderligere skriver Forbrugerombudsmanden om miljømæssige og etiske udsagn i markedsføringen her. Retstilstanden bliver løbende fastlagt af domstolene fx i sagen om ”klimakontrolleret gris” – se her.

Du kan kontakte GRAKOMs jurister og få rådgivning om markedsføringsret.

Læs også
Mia Jensen, der er CEO hos influencerbureauet WeAreCube, er en blandt flere i influencerbranchen, der ønsker klarere og strammere lovgivning på området.  
Ecco Print har valgt at indtræde i GRAKOMs FSC®-gruppeordning for små virksomheder. Det er direktør Jan Viberg Elleriis sikker på, vil styrke både virksomheden, kunderne og leverandørerne.