Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Forbrugerombudsmanden: Tre indskærpelser mod greenwashing

Forbrugerombudsmanden: Tre indskærpelser mod greenwashing
Christian Jensen
Underdirektør Christian Jensen
Fredag 23. september 2022
Forbrugerombudsmanden har den 23. september indskærpet forbud mod vildledende markedsføring i form af greenwashing over for tre virksomheder.

Forbrugerombudsmanden har i en pressemeddelelse af 23. september 2022 oplyst, at tre virksomheder har fået indskærpet forbuddet mod vildledende markedsføring i form af greenwashing.

Sag 1: Tank grønnere (OIL! Tank & go ApS)

Virksomheden havde markedsført et benzinprodukt med udsagnet ”Tank grønnere – ny 95 med mindre CO2 udledning”. Produktet var ikke mindre skadeligt for miljøet end konkurrenternes tilsvarende produkt, og Forbrugerombudsmanden vurderede derfor, at markedsføringen var vildledende.

Sag 2: 100 % natural sponge (C. C. Hansen A/S)

Virksomheden havde markedsført en skuresvamp med udsagnet ”100 % natural sponge”. Svampen havde gennemgået en længere forarbejdningsproces, og den kunne derfor ikke markedsføres som ”naturlig”.

Sag 3: Miljøvenlig (Kingfish Dive & Travel ApS)

Virksomheden havde markedsført en solcreme med udsagnene ”Miljøvenlig” og ”Pas på havet og dig selv med biologisk nedbrydelig solcreme”. Solcremen indeholdt dog solfiltre, der havde skadelige effekter, særligt på koraller. Solcremen kunne derfor ikke markedsføres som miljøvenlig.

Læs også
Hele 83 pct. i Bureaubiz' bureaulederundersøgelse anser AI som det vigtigste forretningsområde i de næste seks måneder. Bureaubranchen er nået til fase 3, siger Henrik Jensen, der har forskningen i ryggen.
EU’s Ministerråd har netop vedtaget PPWR-forordningen, som stiller ambitiøse krav om minimumsmål for, hvor meget emballage, der skal være af genanvendeligt materiale, og hvor meget der skal kunne genbruges. Der er også krav til at minimere og undgå unødvendigt emballage.