Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Forbrugerombudsmanden skriver til virksomheder med skjult reklame ved linkbuilding

Forbrugerombudsmanden skriver til virksomheder med skjult reklame ved linkbuilding
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Onsdag 11. marts 2020
Fra en artikel i Politiken sidste år, blev Forbrugerombudsmanden opmærksom på, at flere virksomheder havde modtaget penge for at linke til andre virksomheder. Virksomhederne – og de mediebureauer, der havde hjulpet dem - har nu fået en orientering om markedsføringslovens forbud mod skjult reklame.

Politiken skrev sidste år en række artikler om, at flere hjemmesider ikke tydeligt havde oplyst, at der var blevet betalt for at få skrevet tekster, der linkede til virksomhedernes hjemmesider.

Derfor har Forbrugerombudsmanden orienteret 19 virksomheder og mediebureauer om markedsføringslovens forbud mod skjult reklame.

Forbrugerombudsmanden skriver i en pressemeddelelse, at man ikke har taget stilling til, om modtagerne af orienteringsbrevene har brudt loven, men ”henstiller til, at de gennemgår deres hjemmesider og øvrige markedsføringstiltag i henhold til Forbrugerombudsmandens orientering om lovgivningen”.

Desuden vil det være en skærpende omstændighed, hvis Forbrugerombudsmanden på et senere tidspunkt bliver opmærksom på, at mediebureauerne og virksomhederne bag hjemmesiderne overtræder forbuddet mod skjult reklame.

Det er ikke forbudt at linke til en virksomheds hjemmeside, men hvis formålet er kommercielt, skal der stå ’annonce’, ’reklame’ eller anden reklamemarketing, med mindre ”den kommercielle hensigt er tydelig, også uden der står reklame, annonce eller en tilsvarende reklamemarkering”, står der i pressemeddelelsen.

Se hele pressemeddelelsen her

 

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.