Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Forbrugerombudsmanden skærper reglerne om brug af konkurrencer

Forbrugerombudsmanden skærper reglerne om brug af konkurrencer
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 05. august 2021
Flere klager over telefonopkald, konkurrencer og spam får Forbrugerombudsmanden til at skærpe reglerne.

Et voksende antal forbrugere klager over ulovligt telefonsalg. I flere tilfælde har forbrugerne – uden at være klar over det – selv givet samtykke til at modtage opkaldene, da de har deltaget i konkurrencer eller spørgeskemaundersøgelser på nettet.

”I sådanne situationer vil samtykket som udgangspunkt være ugyldigt,” siger GRAKOMs chefjurist, Christian Jensen.

Den stigende andel af klager har fået Forbrugerombudsmanden til at skærpe reglerne og udsende en opdateret vejledning.

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at hvis det ikke er tydeligt for forbrugerne, at formålet med en spørgeskemaundersøgelse eller en ’gratis’ konkurrence på nettet var at opnå forbrugernes samtykke til at modtage markedsføring, så er der ikke afgivet et samtykke.

Vejledningens præciseringer medfører bl.a.:

  • At det skal fremgå af samtykketeksten eller i nær tilknytning til samtykketeksten, hvem forbrugeren anmoder om at blive kontaktet af med markedsføring. Hvis forbrugeren skal klikke på et link eller i en mouse-over tekst, skal virksomhederne bruge en teknisk løsning, der sikrer, at forbrugeren tilgår oplysningerne i linket.
  • At forbrugeren også kan trække sit samtykke tilbage over for den virksomhed, der har afholdt konkurrencen. Virksomheden skal orientere alle andre virksomheder, som den måtte have solgt samtykket til, om forbrugerens tilbagekaldelse af sit samtykke. Virksomheden (leadvirksomheden) skal derfor sikre, at forbrugeren modtager dens kontaktoplysninger (fx i en mail eller lignende meddelelse) efter konkurrencedeltagelsen, så forbrugeren nemt kan trække sit samtykke tilbage.
  • At virksomheden efter Forbrugerombudsmandens opfattelse skal dokumentere hele det konkurrenceflow, som forbrugeren skal igennem, når forbrugeren giver samtykke til at modtage markedsføring i en konkurrence eller lign.

Telefonsalg
Telefonsalg overfor forbrugere forudsætter som udgangspunkt en forudgående anmodning herom fra forbrugeren. Dette følger af forbrugeraftalelovens § 4, stk. 1. Anmodningen skal være udtrykkelig og utvetydig.

Spam
Erhvervsdrivende må ikke sende e-mails til nogen med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil. Inden der gives samtykke, skal den pågældende oplyses om, at samtykket kan trækkes tilbage. Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og gebyrfrit at tilbagekalde samtykket. Dette følger af markedsføringslovens § 10, stk. 1.

Vejledningen ligger på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.

Læs også
Hele 83 pct. i Bureaubiz' bureaulederundersøgelse anser AI som det vigtigste forretningsområde i de næste seks måneder. Bureaubranchen er nået til fase 3, siger Henrik Jensen, der har forskningen i ryggen.
EU’s Ministerråd har netop vedtaget PPWR-forordningen, som stiller ambitiøse krav om minimumsmål for, hvor meget emballage, der skal være af genanvendeligt materiale, og hvor meget der skal kunne genbruges. Der er også krav til at minimere og undgå unødvendigt emballage.