Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Forbrugerombudsmanden: Rekord i greenwashing-sager

Forbrugerombudsmanden: Rekord i greenwashing-sager Foto: Colourbox
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Mandag 15. september 2025
Forbrugerombudsmanden har netop publiceret sin årsrapport. Den viser rekord i antallet af greenwashingsager.

2024 satte en særlig rekord hos Forbrugerombudsmanden: I alt er oprettet 162 sager om greenwashing. 3 virksomheder er politianmeldt, 2 har betalt bøder i millionstørrelsen, 14 har fået indskærpet reglerne, 59 er blevet orienteret om reglerne. Hertil kommer, at Forbrugerombudsmanden har afgivet 15 forhåndsbeskeder om virksomheders planlagte markedsføring på det grønne område, samt behandlet 142 anmodninger om aktindsigt i sager med klima-, miljø- og bæredygtighedsudsagn.

Det kan man læse i Forbrugerombudsmandens netop udkomne årsrapport. Årsagen til, at det har været muligt at have så meget fokus på greenwashing, er at Forbrugerombudsmanden i 2022 fik tilført 7 mio. kr. årligt i fire år til at ’imødegå et stigende antal sager, herunder i forhold til greenwashing’.

Den ekstrabevilling udløber ved årets udløb og er ikke med i finansloven for næste år til trods, for at antallet af klager er stigende ifølge Forbrugerombudsmand Torben Jensen:

”Forbrugerne må ikke miste tilliden til, at når en virksomhed annoncerer med, at noget er grønt, så er det det også. Antallet af klager over greenwashing stiger desværre fortsat, så det er vigtigt at få budskabet ud om, at virksomhederne skal kunne dokumentere deres grønne udsagn og ikke må overdrive betydningen af deres grønne tiltag.”

Podcast om markedsføring

Udover at der har været mange sager om greenwashing, har Forbrugerombudsmanden også brugt en del ressourcer på at informere om greenwashing. Det er blandt sket via to turneer, hvor man har rejst landet rundt og holdt informationsmøder om miljømarkedsføring. Samtidig har Forbrugerombudsmanden netop barslet med det første afsnit af en serie podcasts, som skal hjælpe virksomheder og forbrugere med at forstå markedsføringsloven.

 

Læs også
Podcasten skal hjælpe virksomheder og forbrugere med at forstå markedsføringsloven og er et element i Forbrugerombudsmandens strategi om øget synlighed. Første afsnit er allerede ude.
Det udvidede producentansvar giver anledning til spørgsmål blandt mange virksomheder: Hvem har egentlig ansvaret – og hvad betyder det miljøgraduerede bidrag for netop din emballage? Medlemmer kan finde nyttig information og vejledning i GRAKOMs vidensbank.