Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Forbrugerombudsmanden politianmelder: Markedsføring giver fejlagtigt indtryk af genbrug fra plastik i havet

Forbrugerombudsmanden politianmelder: Markedsføring giver fejlagtigt indtryk af  genbrug fra plastik i havet Foto: Colourbox
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Fredag 19. januar 2024
Copenhagen Cartel, der sælger bade- og sportstøj, er blevet politianmeldt for vildledning af forbrugerne, fordi de kun kunne dokumentere en lille del af deres miljøudsagn.

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Copenhagen Cartel for bl.a. at have markedsført sine produkter med udsagn, som efter Forbrugerombudsmandens opfattelse giver forbrugerne indtryk af, at deres produkter er lavet af genanvendt fiskenet og plastik fra havet i større omfang, end de kan dokumentere.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Copenhagen Cartel har kun kunnet dokumentere, at en lille del af deres bade- og sportstøj kommer fra fiskenet og andet plastik, der specifikt er blevet op af havet. Derfor mener Forbrugerombudsmanden, at det er vildledning af forbrugerne, når virksomheden bruger udsagn som fx:

  • Bæredygtigt badetøj og sweat-tøj ud af genanvendt plastik fra havet
  • Vi giver rest- og spildressourcer, som normalt anses som værdiløse, nyt liv og tilbyder en bred pallette af bæredygtige produkter, der sætter mennesker og klima før profit
  • Vores SWIM og ACTIVE kollektioner består primært (af) genanvendt nylon, eksempelvis fra gamle fiskenet reddet op fra havet. Alt sammen post-consumer-waste, som anses som værdiløst skrald
  • Made from ocean waste
  • Made from recycled ocean plastic

Udsagnene er fra en annonce på Politikens hjemmeside, af en influent på Instagram, på virksomhedens egen hjemmeside og Instagram-profil, i fysiske butikker og som tryk på virksomhedens sportstøj, skriver Forbrugerombudsmanden.

"Hvis virksomheder markedsfører sig med udsagn om, hvad deres produkter er lavet af, og hvordan det bidrager til den grønne omstilling, skal oplysningerne være korrekte og afbalancerede, så de ikke giver forbrugerne et indtryk af, at tiltagene er bedre for miljøet, end de reelt er. Det er vigtigt - både i forhold til konkurrerende virksomheder og den grønne omstilling - da forbrugerne i modsat fald risikerer at miste tilliden til markedsføring af disse udsagn," siger forbrugerombudsmand Torben Jensen i pressemeddelelsen.

Copenhagen Cartel er efter Forbrugerombudsmandens henvendelser ophørt med at anvende nogle af de pågældende udsagn og har fjernet tidligere markedsføring af udsag

Læs også
For snart et år siden kunne magasinbranchen glæde sig over en politisk aftale, der styrkede branchen med 30 mio. kr. årligt over 3 år. Nu er det på høje tid, at pengene bliver udmøntet.
Hos onlinenichemediet for scenekunst, ISCENE, kan man ikke forstå, hvorfor freelancere ikke kan tælle med, hvis man vil søge den 30 mio. kroner store støttepulje til magasiner.