Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Forbrugerombudsmanden politianmelder D:E:R

Torsdag 03. september 2015

D:E:R markedsførte i december 2013 lån på op til 50.000 kr. via reklamefilm i S-togene.

I reklamefilmen dalede der pengesedler ned over skærmen, mens D:E:R oplyste ”Lån op til 50.000 kroner”, ”Fast årlig rente fra 9,9 %” og ”SE MERE – SMS LAAN til 1919”. De lovpligtige kreditoplysninger, som fx ÅOP (årlige omkostninger i procent) og de samlede kreditoplysninger blev vist nederst på skærmen, men kun med en mindre synlig lysegrå skrift på en hvid baggrund.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at D:E:R havde overtrådt Markedsføringslovens § 14 a ved ikke at give kreditoplysningerne på fremtrædende måde i reklamefilmen. Der var en reel risiko for, at forbrugerne kom til at overse kreditoplysningerne, når de så reklamefilmen i toget.

Grakom anbefaler medlemmerne, herunder særligt virksomheder inden for kreativ-segmentet, at være opmærksomme på Markedsføringslovens regler om oplysningspligt.

Kilde: Forbrugerombudsmandens hjemmeside – opdateret 1. september 2015.

Læs også
Virksomheder kan forberede sig på nye krav til løngennemsigtighed, selvom den danske lovgivning endnu ikke er på plads. EU-direktivet skal være implementeret i juni 2026.
Lovgivning, forbrugeradfærd og designtrends var på dagsordenen, da Emballagedagen 2025 samlede rekordmange aktører fra hele emballageværdikæden. Dagen bød på konkrete eksempler, ny viden og opfordringer til at bruge data og emballage mere strategisk.