Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Forbrugerne kræver klare løsninger på emballageudfordringer

Forbrugerne kræver klare løsninger på emballageudfordringer Direktør i Kantar Media, Berit Puggaard, da hun præsenterede undersøgelsen på Emballagedagen
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Tirsdag 10. december 2024
Emballage fylder mere i forbrugernes hverdag – og i deres bevidsthed. En undersøgelse fra GRAKOM og Kantar Media viser, at danske forbrugere efterspørger genanvendelige løsninger og tydelig kommunikation om bortskaffelse. Virksomheder, der prioriterer bæredygtighed, kan styrke deres omdømme og møde de voksende krav fra kunderne.

Emballage er en branche i vækst. Forbrugerne køber mere og mere online og får dermed flere og flere pakker tilsendt. Flere spiser også take-away, noget bliver bragt hjem, andet bliver konsumeret, mens man er undervejs.   

Dermed kommer emballage også til at fylde mere og mere i forbrugernes bevidsthed. Danske forbrugere foretrækker bæredygtige emballager, som er lette at genbruge, og samtidig forventer de klare løsninger fra virksomhederne.

Det viser en undersøgelse, som GRAKOM har lavet i samarbejde med Kantar Media. En anden indsigt fra undersøgelsen er, at virksomhederne kan styrke deres omdømme ved at investere i mere genanvendelig emballage samt ved at levere tydelig kommunikation om korrekt bortskaffelse.

Alt for meget emballage

Undersøgelsen viser også, at 38 % af danskerne modtager pakker mindst én gang om måneden. Aldersgruppen 30-49-årige er endda helt oppe på 45 %.

31 % oplever meget ofte, at der bruges for meget emballage. Det gælder især kvinder (36%), de yngste forbrugere (18-29 år), og de ældste forbrugere (65+). Hver tredje dansker mener, at danske virksomheder er gode til at ramme emballage, som passer til produktet.

31 % oplever meget ofte, at der er anvendt for meget emballage til deres pakker.

Hvad så hvis emballagen er beskadiget?

48 % siger, at det ikke påvirker dem, hvis de modtager en pakke, der er beskadiget, 8 % siger i høj grad og 44 % siger i nogen grad.

44 % af dem, der skriver anmeldelser, nævner ikke emballagen. 21 % af dem, der skriver anmeldelser kommenterer altid eller nogle gange på emballagen (35 % skriver aldrig anmeldelser).

Opfattelsen af takeaway-emballage afhænger af situationen

39% af de 18-29-årige mener, at der bruges for meget emballage til takeaway-måltider. De ældre grupper er mindre kritiske. Her er det kun 25-29 %, der er af den opfattelse. En mulig årsag til det kan være, at ældre grupper indtager måltider i nogle situationer, hvor emballagen kan genbruges, hvor unge ofte kan være på farten og dermed smider emballagen væk.

Emballagen påvirker valg af produkt – især hos de unge

40 % mener, at emballagen påvirker deres vurdering af produktets kvalitet. Det gælder især blandt personer under 30 år. 25 % siger ligefrem, at emballagen har så stor betydning, at det direkte påvirker deres valg af produkt.

Pap er mest miljøvenligt

57 % af de danske forbrugere vurderer pap som den mest miljøvenlige emballage. Derefter kommer glas (24 %), plast (10 %) og endelig metal med 9 %.

 

3 ud af 10 danskere kæmper i det daglige med at finde ud af, hvordan forskellige emballager skal bortskaffes. 46 % mener, at de har helt styr på det.

Forbrugerne kender bedst Svanen

Kantar Media har også spurgt hvor mange, der kender miljømærker som den nordiske Svanen, EU-Blomsten, FSC og PEFC. Her svarer 56 %, at de kender Svanen, 19 % FSC, 17 % Blomsten og 5 % PEFC.

Virksomheder bør bruge genanvendelige materialer

Hele 83 % mener, at virksomheder bør prioritere genanvendelig emballage højest. Og 69 % mener, at det skal være lovpligtigt for virksomheder at bruge genanvendelige materialer i emballage. Her er der ingen, der stikker ud, for der er bred enighed blandt forbrugerne på tværs af alder og køn.

Det ser helt klart ud fra undersøgelsen, at forbrugerne placerer ansvaret for emballagens genanvendelse primært hos de lovgivende myndigheder (30 %) og dernæst hos virksomheder, der producerer eller bruger emballagen (42 % tilsammen) . Kun 22 % mener, at det er forbrugernes eget ansvar, at der bliver brugt genanvendelig emballage.

Emballage bliver genbrugt 


Over 60 % af danskerne genbruger emballage og 67 % ønsker, at kasser/poser fra onlinehandel kan bruges igen. Det er især i aldersgruppen 50-64 år, mens de 18-29-årige er mindst tilbøjelige til at genbruge.

Om undersøgelsen

Kantar Media har foretaget 1000 interviews med et repræsentativt udsnit af den danske befolkning. Interviews blev foretaget i august 2024 og er vejet på kø, alder, uddannelse og geografi. Spørgeskemaet er udarbejdet af GRAKOM og Kantar Media i fællesskab.

Undersøgelsen blev præsenteret på Emballagedagen 2024

Læs også
De engagerede deltagere gik hjem med masser af inspiration fra The Pack Hub, Coop, Arla, Miljøstyrelsen og Smurfit Westrock. De blev også klogere på danskernes holdning til emballage fra en undersøgelse, som Kantar Media havde lavet for GRAKOM.
Forbrugerne tror ikke på, at de selv eller virksomhederne er ansvarlige nok til, at al emballage bliver genanvendeligt. Det kræver lovgivning, mener forbrugerne. Det og masser af andre indsigter fra Berit Puggaard, direktør i Kantar Media kan du få på Emballagedagen.