Folkeskoleelever lærer bedst på papir
Danske folkeskoleelever klarer sig overordnet set godt sammenlignet med andre OECD-lande. Det fremgår af dette års PISA-undersøgelse foretaget af OECD, der måler de ældste folkeskoleelevers trivsel og kompetencer.
I GRAKOM hæfter man sig bl.a. ved undersøgelsens pointer omkring printmediers indflydelse på elevernes indlæring, læselyst og engagement.
PISA-undersøgelsen viser, at elever, der oftere læser fysiske bøger, præsterer bedre i læsning end elever, der oftere anvender digitale enheder til læsning. Det gælder både læsefærdighederne og forståelsesevnerne, men påvirker også elevernes motivation og trivsel.
”En god uddannelse er noget af det vigtigste, vi kan give vores børn. Derfor skal vi sikre os, at vi giver dem de optimale betingelser for at lære. Vores børn skal have de bedste digitale færdigheder, men det giver ingen mening at digitalisere vores undervisningsværktøjer, bare fordi vi gerne vil digitalisere alting. Vi risikerer at digitalisere elevernes læselyst ihjel,” siger Thomas Torp, der er adm. direktør i GRAKOM.
Thomas Torp mener, at vi bør sætte spørgsmålstegn ved behovet for at digitalisere alle folkeskolens undervisningsmaterialer.
Han og GRAKOM hæfter sig ved, at OECD påviser en sammenhæng mellem elevers brug af digitale enheder til at læse, og tiden, de bruger på at læse af fornøjelse. Elever, der læser på digitale enheder, læser generelt mindre end elever, der også læser bøger i printformat. Det gælder både privat og i forbindelse med skolegangen.
”PISA-undersøgelsen viser klart og tydeligt, at fysiske bøger bidrager til elevernes faglighed og lyst til at læse og lære. Vi får endda gladere og mere motiverede børn, når vi måler deres trivsel. Hvorfor ikke give vores børn de optimale betingelser for at lære? Giv dem en bog i hånden i stedet for en iPad.”