Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Første svanemærkede licens for engangsemballage til restaurationsbranchen

Første svanemærkede licens for engangsemballage til restaurationsbranchen Kailow Graphic bruger sin nye svanemærkede licens til at vise kunderne og omverdenen, at man har dokumenterede bæredygtige produkter.
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 05. august 2021
Kailow Graphic bruger sin nye svanemærkede licens til at vise kunderne og omverdenen, at man har dokumenterede bæredygtige produkter. For Henrik Kailow handler det om at være fuldt transparent i forhold til miljøvenlighed.

I begyndelsen af i år opnåede Kailow Graphic som den første grafiske emballageproducent en Svanemærkelicens under handelsnavnet Takeaway emballage til restaurationsbranchen. 

En sådan licens giver kunden en garanti for, at produkterne er blandt de bedste af sin art miljømæssigt set, samtidig med at produkterne lever op til de lovgivningsmæssige fødevarekrav, der findes.

Vi har spurgt Henrik Kailow, der er adm. direktør i Kailow Graphic A/S, hvorfor han har valgt at få en Svanemærkelicens på takeaway-emballage.

"Fordi vi har en ambition om at gå forrest i forhold til den grønne omstilling. Det vælger vi at gøre ved at opfylde forbrugerombudsmandens krav om at være dokumenteret bæredygtige," siger Henrik Kailow.

Det er ikke det første skridt, Kailow Graphic har taget hen mod dokumenteret bæredygtighed. Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande udkom i 2014, og det har Henrik Kailow så omsat til handling, som virksomheden viser på sitet printmedomtanke.dk.

"Vi har sat i system, hvad der skal til for at være fuldt transparente omkring vores bæredygtighed, og her er dokumentation essentiel. Det startede allerede for mange år siden, hvor vi ville være en miljørigtig virksomhed. Så har vi lagt lag på lag, efterhånden som der er kommet en øget interesse for CSR og bæredygtighed. Vi har så valgt modellen med, at vi dokumenterer det i forhold til Forbrugerombudsmandens vejledning, og vi udvider hele tiden til flere produktgrupper," siger Henrik Kailow.

Han har især de seneste to til tre år mærket en øget interesse fra kunder om, hvordan produkter bliver produceret, og hvor bæredygtige de er, og i dag er det hovedparten af Kailows produkter, der sælges, som er dokumenteret bæredygtige.

"Det er blevet en dagsorden, som generation Z for alvor satte ved sidste valgkamp, og som vi tydeligt kan mærke hos stort set alle kunder, især der, hvor varerne afsættes direkte til forbrugerne," siger Henrik Kailow.

Artiklen var første gang bragt i GRAKOMs magasin i foråret.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.