Første bøde for greenwashing
I sidste uge meldte Forbrugerombudsmanden ud, at hun – oven på en del informationsmøder – i høj grad vil begynde at politianmelde virksomheder for greenwashing. Nu følger så den første dom og reelle bøde for greenwashing. Den tvivlsomme ære tilfalder en producent, der kaldte pvc-materiale for miljøvenlig.
Det er virksomheden Liewood, der har markedsført baderinge som miljøvenlige på virksomhedens site samt i to opslag på Instagram og Facebook med udsagnene ’made from BPA free ecofriendly PVC’ og ’#ecofriendly’.
Men PVC er et miljøskadeligt produkt, og derfor gav Københavns Byret virksomheden en bøde på 25.000 kr.
”Hvis virksomheder er i tvivl om deres markedsføring er lovlig, så har vi offentliggjort både en kvikguide og en vejledning om, hvordan de kan sikre sig, at de ikke begår ’greenwashing’, når de markedsfører deres produkters miljømæssige fortrin,” siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen i den pressemeddelelse, hvor hun skriver om dommen.
Forbrugerombudsmanden er i gang med 40 sager
Hidtil har Forbrugerombudsmanden været ’flink’ og kun givet indskærpelser – og en enkel politianmeldelse – til virksomheder, der overtræder de retningslinjer, som har været gældende helt tilbage fra 2011.
Forbrugerombudsmanden er i øjeblikket i gang med at behandle ikke færre end 40 sager, og fortalte i øvrigt også på gå-hjem-mødet i sidste uge, at man snarest vil melde ud om afgørelser i flere sager.
Det øgede fokus på greenwashing fra Forbrugerombudsmandens side sker på baggrund af en øget bevilling på syv mio. kr. årligt fra 2022. Udover virksomheder skærpes også tilsynet med samarbejdspartnere, som bl.a. bureauer.
Sagen kort opsummeret af Christian Jensen, advokat i GRAKOM
Børnelivsstilsbrandet Liewood markedsførte i en periode fra den 15. april 2020 til den 16. juli 2020 baderingene “Baloo Swim Ring” med udsagnet “made from eco-friendly PVC” og ”#ecofriendly” på egen hjemmeside, Instagram og Facebook. Anklagemyndigheden rejste tiltale mod selskabet med påstand om bødestraf for overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod vildledning, idet man var af den opfattelse, at PVC ikke er miljøvenlig. Selskabet erkendt sig skyldig. Københavns Byret lagde til grund, at selskabet i perioden havde haft en omsætning på de pågældende baderinge på omkring 55.000 kr. og en fortjeneste på omkring 48.000 kr. Retten idømte virksomheden en bøde på 25.000 kr. Ved fastsættelsen af bødens størrelse lagde retten vægt på karakteren af overtrædelsen, den relativt korte periode den vildledende markedsføring fandt sted samt den vinding selskabet opnåede derved. Anklagemyndigheden havde ifølge GRAKOMs oplysninger lagt op til en bøde på 250.000 kr.
Københavns Byrets dom af 17. november 2022 i sag SS 4-9795/2002: Anklagemyndigheden mod Liewood A/S
Her er Forbrugerombudsmandens vejledning i en opdateret version fra 2014
Her er en kvikguide fra Forbrugerombudsmanden til virksomheder om miljømarkedsføring