Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Grakoms program på Folkemødet

Kasper Jessing
Kommunikationschef Kasper Jessing
Fredag 08. juni 2018
Selvom du ikke selv kan være i Allinge, bliver der rig mulighed for at følge Grakoms aktiviteter på årets folkemøde. I samarbejde med Aller Media vil vi i år livestreame vores debatter.

fdsada.jpg

Grakoms Facebookside vil du kunne følge og kommentere debatterne. Både live og efterfølgende. Har du en Twitterprofil kan du følge vores profil, hvor vi løbende vil tweete fra debatterne og vores øvrige aktiviteter på Folkemødet under hashtaggene #G33 og #FMDK. Endelig vil Udkom-redaktionen også dække Folkemødet til næste nummer, der er på gaden i august.

Debatterne får deltagelse af en række profilerede politikere, interesseorganisationer og medieaktører. Bl.a. Per Mikael Jensen (Altinget), Naser Khader (MF, Kons.), Flemming Besenbacher (Carlsberg Foundation), Jakob Moll (Zetland), Lars Sander Matjeka (Aller Media), FSC Danmark, Verdens Skove, Københavns Kommune, Concito.

Torsdag d. 14. juni

Kl. 13 — Analoge medier på digital dannelsesrejse

Arrangører: Aller Media og Grakom

Hvad kan de digitale medier lære af de analoge – og omvendt. Hvordan er det muligt at sikre en demokratisk sammenhængskraft, når mediebrugerne har spredt deres forbrug over et hav af udbydere – og er det overhovedet muligt at få overskud på trafikken, når man stiller en betalingsmur i vejen for sit indhold? I Det gule Havnehus' gårdhave vil du møde Altinget, Dagbladet Information, Fagbladet FOA og Aller Media, der er den førende udgiver af ugeblade og magasiner i Norden, til en debat om udvikling, udfordringer og potentiale i samspillet mellem digitalt og analogt.

Kl. 15 — Brug meget mere træ. Klimaet vil takke dig!

Arrangør: Grakom

Træ er en fornyelig ressource og en del af løsningen på klimaforandringerne, når det bruges til at fortrænge andre CO₂-tunge råstoffer. Fx når vi bygger huse af træer i stedet for beton, vælger indkøbsposen af papir og læser vores aviser og bøger analogt. Efterspørgslen på træbaserede produkter styrker incitamentet til at plante mere skov. Og så længe træet kan holdes i cirkulation og bruges igen og igen, vil den oplagrede CO₂ ikke blive udledt i atmosfæren. Men er mere skov, og et højere forbrug af træbaserede produkter, det klimaet i sidste ende har brug for? – Og hvordan blæser de politiske vinde herhjemme og internationalt for mere skov? 

Fredag d. 15. juni

Kl. 11.30 — Medieforliget – gevinst eller gift for medierne?

Arrangører: Aller Media og Grakom

Et fokuseret, slankere DR. Radio24syv til Jylland. Medieskat i stedet for licens. Internetbaserede nyhedsmedier fritaget for moms. Og skærpede krav til mediestøtte. Regeringen spillede ud med forslag til store, mærkbare forandringer af medielandskabet forud for forhandlingerne. Men hvordan går forhandlingerne. Og hvordan vil medieudbuddet og konkurrencesituationen se ud om fem år, når forliget udløber? Vi tager debatten om medieforliget med en række medieaktører og medieordførere. 

Kl. 14 — Grøn omstilling i kommunerne gennem miljømærkede indkøb (MMD)

Arrangør: Miljømærkning Danmark (debatten livestreames ikke)

Kommunerne køber hvert år varer og serviceydelser for 100 mia. kr. Det betyder, at alle kommuner kan bidrage til et mere bæredygtigt Danmark ved at stille miljøkrav i indkøb og udbud Til eventet får du et 360° perspektiv på kommunernes mulighed for at bidrage til et grønnere Danmark gennem miljømærkede indkøb. - Hvordan bidrager Svanemærket og EU-blomsten til grøn omstilling og cirkulære økonomi? - Har kommunerne gjort nok for at sikre den grønne omstilling gennem indkøb? - Hvilket ansvar og muligheder har kommunerne for at købe miljømærkede produkter?

 

Mød Grakom i gårdhaven på Havnegade 11:

 

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.