FK Distribution: Vi holder fast i konkurrencedygtige priser på magasiner


”Jeg deler ikke markedets nervøsitet for højere priser, for der vil fortsat være flere aktører til at omdele magasiner,” siger Andreas Hald, adm. direktør i FK Distribution.
Baggrunden er PostNord nylige udmelding om at lukke sin brevforretning fra 2026. Det betyder, at DAO dermed er de eneste, der vil omdele breve.
Mange magasiner, fx fra fagforeninger og andre organisationer, distribueres i dag med PostNords brevpost, men ifølge FK Distribution er der ingen grund til bekymring.
”Det er rigtigt, at vi ikke omdeler almindelige breve, men vi har stor erfaring med distribution af magasiner og direct mails. Jeg vil påstå, at vi har et meget konkurrencedygtigt produkt og opfordrer alle, der har brug for magasinomdeling, til at tage kontakt til os og andre udbydere for at afsøge markedet.”
Hos FK Distribution, som i 2024 omdelte 8 mio. stk. magasinpost, prioriterer man at omdele magasiner uden påtrykt adresse:
”Vi omdeler i adresserede omslag, fordi det sikrer en god omdelingskvalitet. Det betyder, at vi skriver modtagerens adresse på omslaget, så der er ikke behov for at præadressere magasinerne” siger Andreas Hald.
"Det vil kun glæde mig, hvis vores bekymring om stigende priser, bliver gjort til skamme"
Hverken DAOs adm. direktør, Hans Peter Nissen eller Andreas Hald forventer en prisstigning, men begge understreger, at de ikke kan garantere, at priserne ændrer sig for enkelte kunder.
”Jeg ved ikke om det bliver billigere eller dyrere for alle dem, der i dag bruger PostNord. Jeg kan blot konstatere, at vi historisk set ikke har været dyrere. Både vi og DAO har en interesse i at holde priserne på et fornuftigt niveau, så flest mulige magasiner fortsat bliver trykt i stedet for at blive digitaliseret. En trykt udgave giver en helt anden læseoplevelse.”
Adm. direktør i GRAKOM, Carina Christensen, hilser meldingen velkommen.
”Vi kommer uundgåeligt til at opleve en meget stor ændring på markedet, når PostNord til årsskiftet lukker sin brevforretning. Posten har jo været en stor og vigtig spiller for mange i forhold til magasinudbringning. Hvis de trykte magasiner skal kunne fastholdes, og hvis vi skal kunne stå op imod bevægelsen mod digitalisering af magasinerne, så er og bliver det altafgørende, at distributionspriserne holdes i ro i forhold til det nuværende markedsniveau.”
Carina Christensen fortsætter:
”Markedet er i forvejen stærkt presset efter fjernelsen af momsfritagelsen på distribution i 2024. Samtidig må og skal kvaliteten af udbringningen selvfølgelig være i orden. Jeg glæder mig over meldingerne fra både FK Distribution og DAO om, at de deler vores synspunkter, og det vil kun glæde mig, hvis vores bekymring om stigende priser bliver gjort til skamme. Vi kommer til at følge markedsudviklingen og aktørerne meget tæt i den kommende tid”.
