Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Forbrugerombudsmanden udtaler kritik af FK Distribution

Christian Bendix
Redaktør Christian Bendix
Torsdag 03. maj 2018
Distributionsvirksomheden FK Distribution A/S, der står bag ”NejTak+”, har efter Forbrugerombudsmandens vurdering overtrådt markedsføringsloven.

Forbrugerombudsmanden mener, at virksomheden har handlet i strid med god markedsføringsskik.

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse har virksomheden ved telefoniske henvendelser til forbrugere ikke gjort dem tilstrækkeligt opmærksomme på, at de blev tilmeldt NejTak+, og hvad tilmeldingen indebar.

Endvidere har virksomheden efter Forbrugerombudsmandens opfattelse på hjemmesiden minetilbud.dk, hvorfra forbrugere kan tilmelde sig NejTak+, ikke tilstrækkeligt tydeligt oplyst, at forbrugerne kun kan vælge tilbudsaviser, der omdeles af FK Distribution.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger:

”Markedsføringsloven gælder for alle virksomheder uanset om de tilbyder varer eller ydelser, som f.eks. distribution af reklamer. FK Distribution skal derfor også udøve god skik i deres markedsføring af NejTak+-konceptet. Det har de ikke gjort.”

”Det er vigtigt, at forbrugerne kender vilkårene, når de tilmelder sig et koncept som NejTak+. Jeg har derfor understreget over for FK Distribution, at de fremover skal sikre sig, at forbrugerne tydeligt bliver oplyst om, at de bliver tilmeldt NejTak+, og hvad tilmeldingen indebærer.”

Læs også
Efter massivt politisk pres har regeringen netop besluttet at reducere virksomhedernes gebyrer til producentansvaret for emballage. Efter kritik af uens priser i kommunerne vil man nu også sikre ens beregningsmetoder i kommunerne landet over samt undersøge, hvad Danmark kan lære af tilsvarende ordninger i vores nabolande. 
For at imødekomme kundekrav og løfte sin konkurrenceevne har Trykteam Svendborg taget springet ind i en kompleks certificeringsverden. Med støtte fra GRAKOM har virksomheden i dag både ISO 9001, ISO 14001, Svanemærket og ClimateCalc – og oplever øget markedsværdi, større troværdighed udadtil og bedre struktur i hverdagen.