Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Forbrugerombudsmanden udtaler kritik af FK Distribution

Christian Bendix
Redaktør Christian Bendix
Torsdag 03. maj 2018
Distributionsvirksomheden FK Distribution A/S, der står bag ”NejTak+”, har efter Forbrugerombudsmandens vurdering overtrådt markedsføringsloven.

Forbrugerombudsmanden mener, at virksomheden har handlet i strid med god markedsføringsskik.

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse har virksomheden ved telefoniske henvendelser til forbrugere ikke gjort dem tilstrækkeligt opmærksomme på, at de blev tilmeldt NejTak+, og hvad tilmeldingen indebar.

Endvidere har virksomheden efter Forbrugerombudsmandens opfattelse på hjemmesiden minetilbud.dk, hvorfra forbrugere kan tilmelde sig NejTak+, ikke tilstrækkeligt tydeligt oplyst, at forbrugerne kun kan vælge tilbudsaviser, der omdeles af FK Distribution.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger:

”Markedsføringsloven gælder for alle virksomheder uanset om de tilbyder varer eller ydelser, som f.eks. distribution af reklamer. FK Distribution skal derfor også udøve god skik i deres markedsføring af NejTak+-konceptet. Det har de ikke gjort.”

”Det er vigtigt, at forbrugerne kender vilkårene, når de tilmelder sig et koncept som NejTak+. Jeg har derfor understreget over for FK Distribution, at de fremover skal sikre sig, at forbrugerne tydeligt bliver oplyst om, at de bliver tilmeldt NejTak+, og hvad tilmeldingen indebærer.”

Læs også
Den foreløbige EU-aftale fjerner tunge rapporteringskrav og giver danske virksomheder en lettelse på seks milliarder kroner. Kun de største danske virksomheder bliver omfattet, og antallet reduceres fra cirka 2.200 til 375.
Deadine for at søge støtte fra Innovationspuljen er den 7. januar 2026.