Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Forbrugerombudsmanden udtaler kritik af FK Distribution

Christian Bendix
Redaktør Christian Bendix
Torsdag 03. maj 2018
Distributionsvirksomheden FK Distribution A/S, der står bag ”NejTak+”, har efter Forbrugerombudsmandens vurdering overtrådt markedsføringsloven.

Forbrugerombudsmanden mener, at virksomheden har handlet i strid med god markedsføringsskik.

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse har virksomheden ved telefoniske henvendelser til forbrugere ikke gjort dem tilstrækkeligt opmærksomme på, at de blev tilmeldt NejTak+, og hvad tilmeldingen indebar.

Endvidere har virksomheden efter Forbrugerombudsmandens opfattelse på hjemmesiden minetilbud.dk, hvorfra forbrugere kan tilmelde sig NejTak+, ikke tilstrækkeligt tydeligt oplyst, at forbrugerne kun kan vælge tilbudsaviser, der omdeles af FK Distribution.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger:

”Markedsføringsloven gælder for alle virksomheder uanset om de tilbyder varer eller ydelser, som f.eks. distribution af reklamer. FK Distribution skal derfor også udøve god skik i deres markedsføring af NejTak+-konceptet. Det har de ikke gjort.”

”Det er vigtigt, at forbrugerne kender vilkårene, når de tilmelder sig et koncept som NejTak+. Jeg har derfor understreget over for FK Distribution, at de fremover skal sikre sig, at forbrugerne tydeligt bliver oplyst om, at de bliver tilmeldt NejTak+, og hvad tilmeldingen indebærer.”

Læs også
Digitaliseringsminister Caroline Stage Olsen har i flere omgange udtalt, at de omfattende GDPR-regler hæmmer innovation og konkurrenceevne for virksomheder. Nu er hun klar til at fjerne de overflødige regler inden for databeskyttelse, og hun vil gerne have input fra de danske virksomheder. GRAKOM ser positivt på initiativet. 
Det er ifølge GRAKOM et positivt første skridt, at EU-Kommissionen har præciseret kravene og simplificeret EUDR-forordningen, men det er ikke nok, skriver GRAKOMs rådgivningschef Per Kaae Hansen.