Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Fjern momsen: Fysiske bøger i fokus i ny rapport

Fjern momsen: Fysiske bøger i fokus i ny rapport Foto: Colourbox
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Mandag 02. juni 2025
En række centrale anbefalinger skal styrke læselysten hos børn og unge – blandt andet gennem flere bogkøb til skolebiblioteker og en fjernelse af momsen på trykte bøger. GRAKOM glæder sig over, at det trykte medie spiller en hovedrolle i arbejdsgruppens anbefalinger.

Kulturministeriets arbejdsgruppe er kommet med 30 anbefalinger til, hvordan især børn og unges læselyst og læsefærdigheder kan styrkes samt hvordan man får en bedre indtjening i bogbranchen - og især fysiske bøger spiller en markant rolle.

Den første anbefaling er fjernelse af momsen på styksalget af fysiske og digitale bøger. Udvalget vurderer, at en sådan ændring vil koste op mod 270 mio. kr. årligt.

En anden anbefaling er, at det offentlige skal købe flere fysiske bøger, både til skolebiblioteker, folkebiblioteker, daginstitutioner, skolefritidsordninger og ungdomsuddannelser, hvor bogsamlingerne ifølge arbejdsgruppen trænger til en opdatering. De foreslår, at man bruger 163 mio. kr. det første år på at forny bogsamlingerne og derefter 90 mio. kr. årligt til vedligeholdelse. 

Hos GRAKOM glæder adm. direktør, Carina Christensen, sig over, at anbefalingerne i høj grad retter sig mod at støtte læsning i fysiske bøger:

"Vi er rigtig glade for, at de fysiske bøger fylder så meget i udvalgets anbefalinger. Det understreger, at man er ved at få øjnene op for, at der skal gøres en målrettet indsats for at styrke især børn og unges læselyst og gøre den næste generation mere læsestærk."

"Der er i den grad brug for en langsigtet indsats"

Arbejdsgruppen foreslår også, at alle skoleelever i løbet af deres skoletid skal møde en forfatter eller illustrator via Statens Kunstfonden pulje ”Levende litteraturmøder for børn og unge” med det formål især at engagere de børn, der ikke vokser op i hjem med bøger. 

"Det trykte medie fungerer som et anker i en ellers flydende digital hverdag, fordi det giver mulighed for fordybelse og en dybdegående forståelse, som er svær at finde i den konstante informationsstrøm online. Derfor håber vi i GRAKOM, at politikerne tager anbefalingerne til sig og finder pengene. Der er i den grad brug for en langsigtet indsats, der både styrker læseevnen og skaber læselyst," siger Carina Christensen.

Baggrunden for arbejdsgruppens rapport er et ønske om at finde svar på de udfordringer, som bogbranchen står i. Streamingtjenester har ændret forretningsmodellerne og forbrugeradfærden, samtidig med, at børn og unges læsefærdigheder og læselyst er faldende.

Se alle anbefalinger her

Læs også
Både trykte og digitale publicistiske magasiner kan søge støtte. Deadline er 30. juni.
EU's nye forordning om politisk reklame stiller skærpede krav til gennemsigtighed og databeskyttelse. Slots- og Kulturstyrelsen inviterer nu til et digitalt møde, hvor berørte aktører kan få indblik i reglerne og stille spørgsmål. GRAKOM opfordrer medlemmer, der arbejder med politisk reklame, til at deltage.