Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Finansloven 2016

Torsdag 19. november 2015
Brancheforeningen Grakom har kæmpet indædt for reklameafgiftens afskaffelse.


Med Finansloven 2016 er reklameafgiften nu endeligt væk. Det betyder helt konkret, at man har reddet flere hundrede arbejdspladser fra at forsvinde.

”Jeg glæder mig meget over, at vi med den netop indgåede aftale om Finansloven 2016 en gang for alle kan lægge reklameafgiften bag os. Det vil jeg gerne kvittere for” siger Grakoms direktør, Thomas Torp, med adresse til de ansvarlige partier bag aftalen.

Selvom reklameafgiften nu er væk, er der stadig en række andre småafgifter og administrative byrder, som hæmmer virksomhedernes konkurrenceevne mærkbart.

”Effekten af at fjerne byrder og afgifter kan næppe undervurderes. Så Grakom fortsætter arbejdet med at identificere administrative byrder og småafgifter, som vi mener kan fjernes, for at gøre det nemmere at være virksomhed her i landet” siger Thomas Torp.

Med Finansloven 2016 afsættes 210 mio. kr. årligt fra 2016 til 2020 til at reformere den danske erhvervsbeskatning og gøre den mere enkel og konkurrencedygtig. Det kommer til at ske med en erhvervsbeskatningsreform.

Finansieringen til lettelser på 210 mio. kroner er fundet ved at fokusere midler på bl.a. Erhvervs- og Vækstministeriets og Miljø- og Fødevareministeriets områder. Grakoms direktør ser frem mod, at reformen bliver udmøntet:

”Finansieringen flugter fint med Grakoms opfordring til at konvertere regulerede og administrativt tunge støtteordninger til mere frihed for virksomhederne. Vi mener, man kan lave samme øvelse med en række andre tilskudsordninger” siger Thomas Torp.

Færre afgifter og administrative byrder for virksomhederne kommer i sidste ende hele landet til gode, understreger Grakoms direktør.


Yderligere kommentarer fra Brancheforeningen Grakom kan indhentes ved henvendelse til pressechef Kasper Jessing på tlf. 22 76 67 44.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.