Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Femina genopliver det trykte magasin

Femina genopliver det trykte magasin
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Onsdag 23. april 2025
Efter stor efterspørgsel fra læsere og annoncører genstarter Femina nu printudgaven af magasinet. Chefredaktør Anne Wittorff peger på, at det fysiske format giver plads til dybdegående journalistik – samtidig med at et nyt digitalt plus-univers åbner for eksklusive artikler.

Femina genopliver nu sit trykte magasin, som blev nedlagt for et års tid siden. Samtidig erkender man, at det var en fejl, da Femina sidste år udkom med den sidste udgave på papir. Siden har det nemlig vist sig, at efterspørgslen på det trykte produkt stadig er stærk hos læsere og annoncører.

Det skriver Aller i en pressemeddelelse. 

“Vi vil gerne give de læsere, der foretrækker femina som trykt magasin, muligheden for at være en del af det kvindeunivers, vi har bygget op de seneste år. Vi får stadig henvendelser og reaktioner fra læsere, der savner det på papir, og vi kan se, at vi nu – med lanceringen af vores digitale plus-univers – har så mange stærke historier, at vi kan lave et fremragende magasin,”  siger chefredaktør på femina, Anne Wittorff. 

Tendens henimod trykte medier

Samme oplevelse om, at danskerne gerne vil have trykte medier, har Strandbygaard, der trykker kataloger for bl.a. Kvik. Medejer Claus Scotwin meldte for nylig ud, at man hos trykkeriet i Skjern ser en klar tendens til at flere kunder igen efterspørger fysiske kataloger.

Han blev bakket op af trendforsker og livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg, der sagde, at der er en tydelig tendens til at forbrugerne i højere grad efterspørger ting, der er håndgribelige.

Digitalt indhold bliver bag betalingsmur

Feminas Anne WIttorff mener, at der netop nu er brug for kvalitetsjournalistik, hvor man kan fordybe sig i historierne og vende tilbage til indholdet igen og igen. 

“Vi er begejstrede over, at vi får lov til at starte på en frisk i en medievirkelighed, hvor mange andre går den modsatte vej. Det gør vi selvfølgelig, fordi vi synes, vi har noget helt unikt at tilbyde læserne,”  fortæller Anne Wittorff.

Samtidig med det trykte magasin, som fremover udkommer en gang om måneden, lancerer Femina et plus-univers, hvor man skal betale for digitalt indhold.  

”Vi har en meget stærk tro på brandet femina, som vi mener kan favne alt, hvad enten det er digitalt, på print eller en kombination. Vi vil også se på tiltag som flere events, video og podcast indenfor plus-universet. I en verden, der er præget af hurtige kliks og masser af konflikter, er der behov for et medie, der dækker både samfundsdagsordener og livsstilsemner seriøst og nuancerede,” siger mediechef for Aller Livsstil, Emil Norsker. 

Læs også
Køkkenproducenten Kvik relancerer fysiske kataloger, fordi deres kunder rigtig gerne vil have dem. Også trykkeriet bag Kviks kataloger, Strandbygaard, mærker efterspørgslen efter tryksager fra andre kunder.
6. generation i Aller Media-koncernen, Michael Aller, er netop trådt ind som topchef for den samlede nordiske koncern.