Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Faldende omsætning og indtjening for reklamebureauerne

Onsdag 18. november 2015
En ny brancheanalyse af 1.187 reklamebureauer viser, at reklamebureauerne i 2014 oplevede et fald i nettoomsætningen på 10,7 pct., mens det primære resultat faldt 15,3 pct.

Experian har i en gennemgang foretaget for Brancheforeningen Grakom set på regnskaberne for 1.187 reklamebureauer. Analysen bygger på data fra branchens selskaber, som har offentliggjort mindst 3 årsregnskaber.
Bureauernes sundhedstilstand er blevet forbedretGennemgangen viser, at færre reklamebureauer havde underskud i 2014 sammenlignet med året før. Således havde 34,4 pct. af reklamebureauerne et underskud i 2014, mens tallet i 2013 var på 36,6 pct. Andelen af selskaber med underskud ligger derved på linje med de andre brancher i 2014. Det sker efter, at bureauerne i 2013 lå 1,9 pct.point over.

Ligeledes er andelen af bureauer med angrebet egenkapital og konkursretning faldet fra 2013 til 2014. Begge indikatorer ligger dog fortsat over alle brancher.

Tabel 1. andel af virksomhederne med underskud, angrebet egenkapital og konkursretning, pct.


Men omsætningen og indtjeningen falderDen faldende omsætning forsætter endnu et år. Branchen har svært ved at holde omsætningen, hvilket også har resulteret i faldende indtjening. Det kan tyde på, at aktørerne har vanskeligt ved at reducere omkostningerne på trods af den faldende omsætning.

Udviklingen i vækstraterne viser, at branchen har haft et år med fald i omsætningen og en tilbagegang i indtjeningen. Nettoomsætningen (for dem der oplyser denne), primært og ordinært resultat er alle faldet, mens antallet af ansatte er steget med 2,2 pct.

Tabel 2. Virksomhedernes vækstrater (vægtet), pct.



Udviklingen i nøgletallene viser jævnfør tabel 3, at bureauerne har haft en faldende afkastningsgrad, altså evnen til at tjene penge på virksomhedernes primære aktivitet i forhold til den samlede kapital. Overskudsgraden - dvs. virksomhedernes indtjening pr. omsat krone - er uændret.

Egenkapitalens forrentning viser, at forrentningen af ejernes formue i virksomhederne er faldet. Likviditetsgraden, der viser virksomhedernes evne til at imødekomme de umiddelbare gældskrav er uændret, mens soliditetsgraden, der viser hvor stor en del af den anvendte kapital, der fremkommer ved egenfinansiering, er steget lidt.

Tabel 3. Reklamebureaernes samlede nøgletal


Andelen af bureauer med vækst er under gennemsnittetSammenligner man andelen af reklamebureauer med vækst med andre brancher, så halter reklamebureauerne efter. Jævnfør tabel 4 ligger reklamebureauerne derved efter på alle fire parametre.

Værst står det til med nettoomsætningen og antal ansatte, således oplever kun lidt over en tredjedel vækst i nettoomsætningen, mens det for alle brancher er over halvdelen. Samtidig er det næsten kun hver femte reklamebureau, der får flere ansatte, mens det næsten er hver tredje i alle brancher.

Tabel 4. Andelen af selskaber med vækst, pct.


KonklusionSamlet set viser analysen, at reklamebureauerne har været under pres i 2013 og 2014 med faldende omsætning og indtjening.

Der er dog en række små glimt af lys forude. Således har konjunkturindikatoren for reklamebureauerne været svagt stigende det seneste stykke tid.  Samtidig med at der for årets første ni måneder meldes om stigende reklameomsætning, som er vokset 4 pct. i forhold til samme periode sidste år.

Den væsentligst drivkraft bag et opsving for reklamebureauerne er dog, at det økonomiske opsving for hele økonomien forsætter og tager yderligere til i styrke. Sker det ikke, vil virksomhederne drosle ned på deres reklameaktiviteter til skade for reklamebureauerne.

Læs mere om reklamebureauernes regnskaber her, hvor du kan finde regnskaber for de enkelte bureau.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.